29.11.2007 г.

Тримата гLOOPаци

Когато през лятото на 2006 година прочетох в Интернет, че М-тел ще предложат специална тарифа LOOP от 1 стотинка на минута за младежи, нямах търпение да се възползвам от офертата. Искаше се тогава единствено да си под 26 години и да разходваш поне 15 лева на месец, независимо дали потреблението включва или не разговори, кратки и мултимедийни съобщения или пък Интернет. Имаше обаче и едно много голямо ограничение - 1 стотинка ти струваха разговорите до 500 минути месечно само към номера, започващи с 0883; и една голяма промяна - сменяш си номера с такъв, започващ с 0883, естествено. За изминалата повече от една година семейството на LOOP се е увеличило значително, съдейки по броя на приятелите си, които предпочетоха тази специална тарифа. В началото говорех с 4-5 души от LOOP, а в момента - 22 точно. Рекламите на последвалите модификации на класическия LOOP от 15 лева затвърдиха и марката, и бяха повод за съдебни дела, и създадоха дори една виртуална субкултура на лупаджии и лупъри. Един след друг се появиха:
  • промоционален студентски LOOP със същите условия на LOOP от лятото на 2006, но с минимално месечно потребление от 5 вместо 15 лева и 2 номера към М-тел, с които се говори също за 1 стотинка;
  • LOOP 5, който изисква минимално месечно потребление от 5 лева и предлага 250 минути за 1 стотинка към други лупъри;
  • LOOP Second SIM за потребители на класическия LOOP - без минимално месечно потребление или месечна такса и 500 минути към лупъри.
  • BLUE LOOP се появи лятото на 2007, който за първи път освободи потребителите от минималното месечно потребление, но въведе месечна тарифа от 9,90 лв., включи 200 безплатни минути към лупъри и намали цената към М-тел до 15 стотинки на минута;
  • LOOP PROMO беше също лятно предложение, което приключи на 30.09.2007; то позволяваше срещу месечна такса от 5 лева да се говори с всички лупъри и 2 номера на М-тел за 1 стотинка на минута до 500 минути на месец;
  • PLAY LOOP е очевидният наследник на предишния план, при който обаче за същите условия лупърът вече говори и с 3 номера на М-тел.
И понеже стана по-сложно отколкото бяха нещата преди, ето и една сравнителна таблица на настоящите оферти:
Тарифен план LOOP 15LOOP 5BLUE LOOPLOOP Second SIMPLAY LOOP
Месечна такса --9,90 лв.-4,90 лв.
ММП 15,00 лв.5,00 лв.---
Включени минути 500*250*200*250*500*
Брой включени приятели 3---3
Цена към М-тел 0,39 лв.0,39 лв.0,15 лв.0,39 лв.0,39 лв.
Цена към други оператори 0,39 лв.0,39 лв.0,39 лв.0,39 лв.0,39 лв.
Първите 500 са по 1 ст.; над 500 - по 12 ст.Първите 250 са по 1 ст.; всички следващи по 12 ст.Следващите 300 са по 1 ст.; над 500 са вече по 12 ст.След 250 са по 12 ст.Първите 500 са по 1 ст.; следващите са по 12 ст. Важи само за 3 месеца пробен период
Новото, в сравнение с предишните тарифи, е увеличеният брой номера извън мрежата на LOOP - вече са 3 номера на М-тел. И така това са новите трима гLOOPаци, с които младежите могат да общуват твърде евтино. Дори в рекламите се закачат, че това може да са гаджето, майка ти или пък баба ти (не дай Боже и тримата). Специално за потребителите, които се включат до края на календарната година, SIM-картата е безплатна (иначе е 10 лв.), а и получават безплатен FUN пакет със 100 SMS, 100 MMS и 100 минути видеоразговор в мрежата на М-тел на месец за период от 6 месеца. Доста подробна информация за LOOP има в сайта www.loop.bg, където в специални форуми лупъри разискват всякакви въпроси, свързани с тарифиране, месечни сметки, специални промоции и други. Като алтернатива на LOOP пак от страна на М-тел са новите тарифни планове Релакс плюс, където броят на включените номера семейство и приятели е увеличен и така М-тел Релакс 100+ говори безплатно към 3, М-тел Релакс 200+ - към 3, а М-тел Релакс 500+ към 12. Пълна информация за тарифирането е налична тук. И не е чак толкова страшно да си смениш номера - хората отдавна не помнят тях, а имената и образите ни. Аз лично записах поздрав на гласовата си поща на предишната Prima, с която бях, в който обявявам новия си номер. Самата гласова поща пък бе настроена на безусловно повикване - т.е. ако някой ме търсеше на стария номер, директно чуваше новия ми. Отделно с 15 безплатни sms-а на ден, за 4-5 дни всичките ти познати могат да получат новия ти номер; да не споменавам и идеята за масов имейл с него... Начини много...

27.11.2007 г.

Какво се случва във Варна? Транспортът

Измина време от последния ми постинг за Варна, но чак сега научавам за нещо наистина доста вълнуващо - самолет София - Варна за 9,99 евро с включени летищни такси!
Това е и заглавието на първа страница на в. Дневник за сряда, 28 ноември: "Нискоразходната Уиз Ер започва и вътрешни полети". В няколко статии в онлайн издания се правят обзор, коментар и сравнение на досегашните алтернативи за пътуване между двата големи града:
От направените сравнения и личните ми справки със сайтовете на основните превозвачи идват следните заключения. С влак излиза най-евтино - за 18,90 лв. (БДЖ), с автобус цената е 25 лв. (Биомет), със самолет излиза точно 211,26 лв. (България Еър) и от 12 юли 2008 - 25, 41 лв. (Уиз Еър). Цените са крайни, с включени ДДС, летищни такси и такси за разплащане с електронни карти. Но влакът също е и най-бавният начин за пътуване - от 7 часа и половина (с ускорения бърз влак от 21,90 лв.) до 10 часа (с нощния през Горна Оряховица). С автобус разстоянието се взима за около 6 часа - 6 часа и половина, в зависимост от частта от денонощието и метеорологичната обстановка. С кола - честно казано, не знам, но определено излиза най-скъпо от сухоземните алтернативи (малко над 60 лв. за гориво само). Новината е повече от чудесна - означава либерализация на транспортния пазар, по-голяма конкуренция и по-високо качество респективно на по-ниски цени. Струва си да отбележа, че посочената цена за самолетния билет на Уиз Еър е възможно най-ниската и се образува при онлайн резервация, направена няколко месеца по-рано от предвижданите дати за летене. По информация на медиите средно билетът ще струва 60 до 80 лева. Или за по-малко от 100 лв. София и Варна ще се свържат като два съседни квартала в един град - и варненци, и софиянци знаят, че за 40 минути и дори час отнема придвижването от един район на града до друг. А за всички останали ентусиасти в столицата, които не ги вълнува особено възможността да отидат на море за около един час и 25 лева, ето линк с прес-съобщението от Уиз Еър за нови дестинации от София - до Валенсия, Барселона и Измир.

21.11.2007 г.

Задръстванията в София

Задръстванията в столицата са една колкото злободневна тема, толкова и превръщащ се стереотип и етикет за София. Пренаселена и задръстена, както никога досега, хората, които работят, живеят, учат и милеят за града стават все по-озверени и по-малко човеци. В София съм вече четвърта поредна година, в която ще завърша образованието си, и досега съм пряк свидетел на това, че с всеки изминал ден животът тук губи от предимствата си спрямо други градове. Тук времето е дефицитно, защото работата и забавленията са много и разнообразни, но разстоянията и мащабите големи, а транспортът бавен, дори невъзможен... Преди седмица в. Капитал публикува няколко статии по темата "Икономика на задръстванията", като разглежда различни аспекти на ефекта от увеличения трафик и нетърпимия престой по пътищата в София - за икономиката, за самочувствието на столичани, за изгубеното време, за замърсяванията, за манталитета на шофьора и т.н. Все повече внимание ще се обръща на тази тема, защото проблемът се усеща от абсолютно всеки жител на този голям град. За съжаление, опитите и проектите за справяне с него са насочени към облекчаване на симптомите, но не и с намирането на не така дълбоките причини. Разширяване на булеварди, превръщането на някои улици в еднопосочни, забраната за паркиране в определени райони не решават големия проблем, че инфраструктурата на града не може да поеме адекватно притока от хора извън София и техните лични автомобили. А защо идват работници от другите населени места? Защото първо има работа; второ, тя е по-добре платена и е разнообразна; трето, има по-добро медицинско обслужване и по-качествено образование; четвърто, по-евтин транспорт и комуникации (Интернет); пето, защото кипи културен живот и столицата предлага най-добрите условия за консумация на спечеленото. Шестата причина е, че големите фирми и културно-образователни институции избират именно София, а не други градове, поради причини от 1 до 5 плюс икономическите показатели. Схващате ли вече порочния кръг?...

20.11.2007 г.

Целият Интернет в джоба ти

Забравете за Nokia N95, iPhone, HTC Touch или LG Prada и тем подобни! Разработчиците от Opera Software от няколко месеца подготвят Интернет браузър за мобилни телефони, който не изисква нищо, което да го няма в съвременните нискокласови апарати - J2ME (Java, Джава) и свободна оперативна памет (в повечето случаи е достатъчна). Какво на практика представлява Opera Mini?
Това е приложение за мобилни телефони, което използва Java-платформа и прави възможно разглеждането на 90% от Интернет страниците, които иначе не могат да се заредят на телефона изобщо или правилно. Например, с Opera Mini могат да се отворят всички пощи - GMail, Yahoo!, Hotmail, ABV.bg, MAIL.bg и други; да се четат новинарски сайтове, включително с илюстрациите и рекламите в тях; да се публикуват снимки и видео в блогове. С една дума - всичко, което може да се прави в един Интернет браузър, инсталиран на компютър.
Малко по-точно? Opera Mini премина през няколко версии, като последната стабилна версия (Opera Mini 4) предлага наистина много добри нововъведения:
  • разглеждане на страници в два формата- смалени като за мобилен телефон (mobile view) и в оригинален формат, т.е. както си изглеждат на компютър. Вторият вариант е възможен чрез мащабиране на малкия екран
  • разглеждане на страници в два режима - вертикално (като нормален телефон) и хоризантално (по-удобно за четене на текстове)
  • абсолютно сигурна защита - използва се SSL връзка към сайтове на банки, защитена уебпоща и т.н. Аз лично съм си зареждал Prima и b-connect картите през epay.bg от телефона
  • синхронизация на любимите страници с тези от компютъра - това се постига чрез услугата Opera Link
  • чувствителна настройка за обменения трафик - може да не се зареждат картинките изобщо или пък ако се зареждат, то те са предварително намалени. Някои реклами автоматично се премахват от страниците и други
  • абониране за RSS feeds
  • вградени търсачки и възможност за вграждане на допълнителни такива
Я дай да видим? Око да види, ръка да пипне
Всъщност, преди да изтеглите Opera Mini от телефона си (автоматично го разпознава и предлага най-подходящата версия) или от Интернет, можете да пробвате напълно фунциониращо копие на програмата от следния сайт: http://www.operamini.com/demo/
И последно... Колко струва?
Това е определено най-любимата ми програма за мобилен телефон - ползвал съм я и на телефони, произведени през 2002 и то без никакви забележки. А като ресурси почти нищо не изразходва - зареждането на GMail и четенето на 2-3 писма отнема минимум 7-8 килобайта в зависимост от предварителните настройки. При условие, че M-tel таксуват 100 килобайта за 25 стотинки, може да си изчислите колко излиза.
Самата програмка е напълно безплатна. Най-подходящата версия за телефона си можете да свалите от: http://www.operamini.com/download/pc/

17.11.2007 г.

Есенният сън свърши

Мина доста време от последния ми постинг - и доста неща се случиха, и доста неща понаучих. Успях да си взема шофьорския си изпит в задръстване в центъра на София, от първия път, докато валеше дъжд. Паметната дата - 12 октомври 2007. Определено беше едно от най-вълнуващите ми преживявания - по няколко причини. Първо, да караш с София винаги е някакъв вид изживяване - трафикът и многолюдието определено стресират. Второ, все пак си беше изпит и малко или много всеки един изпитван се вълнува. Трето, от недопускането на грешки зависеше дали щях да се бръкна с още стотина лева за явяване наново - а това все пак не са малко пари за подобен изпит. Четвърто, валеше - заедно с трафика и непознатата транспортна схема на София, това ми дойде повечко. Имайте предвид следните няколко неща. Държавната такса за организиране и явяване на изпит за правоуправление на МПС е 10 лева за теоретичния и 10 лева за практическия . За справка - чл. 111 от Тарифа N5 за таксите, които се събират в системата на Министерството на транспортта (загл. изм. - ДВ, бр. 101 от 2005 г.) . Всичко отгоре си го прибират автошколите или инструкторите. Е, аз си платих предварително уговерената сума от 90 лв. и за двата изпита. Като си вземете изпита, са необходими още и няколко неща, за да получите шофьорската си книжка - свидетелство от БЧК за преминат курс за оказване на първа помощ, медицинско свидетелство, свидетелство за завършено теоретично обучение, свидетелство за завършено практическо обучение, заявление за издаване на свидетелство за правоуправление, 4 снимки паспортен формат. Цялата нужна документация може да се открие на сайта на ИААА и в портала на електронното правителство. В един друг блог - същите неща са обяснени доста по-подробно, а именно - в Пресцентър. Там блогърът си изчислява всичко за 536 лева, но разбира се това е само едно приблизително число. На кандидатите-шофьори - успех и късмет! :) Друго - започна академичната година, но без гръм и трясък. Съвсем спокойно. Натовареността не е особена, но пък за сметка на това изучаваните дисциплини са най-сетне по-интересни и по-практически насочени. Напук на изявленията на проф. Биолчев, че Софийският ще затвори на 1 ноември, университетът преди броени дни избра своя нов ректор - проф. Илчев. Дано вижданията му за развитието на Алма Матер намерят някакъв реален облик идните месеци. За да имам достатъчно спокойно време за писането на дипломната си, се отказах от подписването на 18-месечен трудов договор и не продължих изпитателния си срок. Човек после цял живот работи, сега е времето за учене - така че това е едно рационализирано решение. Благодаря на всичките си яки колеги, че работихме заедно! Зарибих се по Facebook. Може би очаквайки, че Facebook прилича на MySpace, дълго време не приемах поканите за членство. Но Facebook не прилича на MySpace и всъщност в това е най-хубавото. Ако не знаете точно за какво иде реч - и двата сайта са социални мрежи, в които можете да общувате с вече съществуващи приятели и роднини, да обменяте информация, да се възползвате от предимствата на виртуалния свят. Толкова засега - вероятно съвсем скоро ще публикувам и още. И без това, този постинг стана доста дълъг.