15.10.2008 г.

„Пикадили“ срещу „Billa“ във Варна

Няма варненец, който да не знае или да не е пазувал в супермаркетите „Пикадили“. Първият магазин е най-малкото отворен през 1995 и оттогава насам във Варна бяха отворени още седем супермаркети от веригата. От две години „Пикадили“ има и в София, Бургас и Велико Търново, а от тази година -- и в Ловеч и Стара Загора.

Много гости на града се чудят как дори в момента няма нито един магазин „Billa“ във Варна при условие, че веригата присъства във всички големи български градове от няколко години.

За популярността на „Пикадили“ и „Billa“

Преди всичко, трябва да се отбележи нещо много важно. „Пикадили“ се превърна в трайна марка за варненци по-рано, отколкото конкуренцията. Веригите хипермаркети и големи супермаркети в България се появяват за първи път през 1999-2000. Пионери са „Metro Cash & Carry“ в София и Пловдив (1999)> и „Billa“ в София (2000)>. След това се появяват и в други градове и понеже дотогава българите не са имали подобни вериги на разположение, имената им се превръщат в нарицателно за хипермаркет и голям хипермаркет.

Във Варна обаче първият „Metro“ е открит през 2001, а „Billa“ до ден днешен не са отворили нито един магазин. Да, но във Варна „Пикадили“ работи от 1995, като до 2005 супермаркетите на веригата в града стват общо 5 с присъствие в най-големите квартали. Тогава разпознаваемостта им е 40,5%. За сравнение подобен процент познатост в София и Пловдив имат „Billa“ и „Metro“>. С други думи, в морската столица „Пикадили“ става нарицателно за това, което са „Metro“ и „Billa“ в останалите градове. И докато „Metro“ са предназначени и ограничени до малките търговци, то „Billa“ и „Пикадили“ посрещат всички.

Конкуренция или нещо друго. На няколко фронта

Учудващ е фактът, че за 8 години „Billa“ не успя да открие магазин във Варна. От регионалния вестник „Народно дело“ коментират кратко така: „Една от причините вероятно е била лютата конкуренция с вече утвърдени местни магазини като „Пикадили““>. Дали конкуренцията е люта или нелоялна, аз нямам информация. Иначе слуховете са, че „Пикадили“ стои по някакъв начин зад няколкократните провали на вече немската верига при стъпването й в морския град.

Освен във Варна, двете вериги присъстват едновременно и в София, Ловеч, Стара Загора и Бургас. Но докато немските магазини са доста разпознаваеми там, „Пикадили“ тепърва ще отстоява позиции. Вижте следната карта по-долу:

Къде ще бъде „Billa“ във Варна?

Първите два магазина са вече ясни. И двата ще са част от по-големи търговски комплекси, а не самостоятелни обекти (за разлика от повечето „Пикадили“) -- единият ще се намира на ул. „Цар Иван Срацимир“ 2 (над Колхозния пазар) в Търговски център> „Маркет Варна“>, а вторият ще се помещава в партера на сграда „Б“> в „Пфое Мол“>. Впечатление прави именно този магазин, който физически ще постави „Billa“ срещу „Пикадили“.

По форумите в Интернет> се спекулира за още два магазина от веригата, като единият се предполага, че ще е в кв. „Възраждане“ между новостроящия се жилищен комплекс „Orchid Hills“ и „Kaufland“. Другото възможно разположение е в Търговския център „Viva“, строящ се в кв. „Левски“ (над сп. „Явор“).

Отвори в по-голям размер

Тема с продължение

В някои отношения двата магазина си приличат -- предлагат голям асортимент от стоки, включително свежи плодове и зеленчуци, „био“ продукти, както и собствени марки -- „Пикадили“ въведоха „Мистър Пикс“, а „Billa“ опаковат с марката „Clever“. Приличат си още и по това, че организацията в помещенията не като в склад (както е при „Metro“ или „Kaufland“), а по-скоро създават чувство на уют и комфорт при пазаруването.

Въпрос на време и реакция от конкуренцията е да се види дали „Billa“ ще успеят да отстоят позиции във Варна. Още повече, че по-малките магазини от квартален тип „Пикадили Express“ тепърва започват експанзията си>.

Темата със сигурност не е изчерпана, има какво да се анализира, но тя просто отразява едно интересно събитие. Ако имате мнение по тази тема или желаете да внесете уточнения, коментарите ви са повече от добре дошли.

Какво е отношението ви към двете вериги? Къде виждате разлики и прилики? Ще се развият ли „Billa“ във Варна?

Редакция от 15.10.2008. В приложението „Морски Труд Варна“ от 15 октомври 2008, брой 198(2400), стр. 2 четем следния кратък фоторепортаж: До броени дни близо до Рибната борса ще бъде открит нов магазин от веригата „БИЛА“. Варненци вече се чудят къде ще паркират автомобилите си, след като и сега е цяло чудо да се намери свободно паркоместо. Снимка: Антон Стоянов

10 коментара:

  1. Варненци винаги ще имат сантимент към Пикадили и ще се срещат в магазините на родната марка в София и други градове на страната, макар и тя вече да е собственост на западните комшии ;)
    Пикадили започна от позицията на нещо като (супермаркет в) РУМ и не са претендирали да бъдат "хипер", както например МЕТРО и БИЛА. Освен това до скоро имаха MAMBO, като марка за по-малък квартален магазин/супермаркет.
    Изпуснал си да включиш и БУРЛЕКС, макар и по-скромен представител на варненския пазар.
    Пикадили имаха политиката да са близо до хората и затова построиха толкова магазини, докато плановете на БИЛА, МЕТРО и КАУФЛАНД поне до този момент са за 1 магзани, най-често отдалечен.
    МЕТРО е хале, предимно за купуване на едро.
    КАУФЛАНД продават с 1-2 стотинки по-евтино, но половината им асортимент е от горно-нанадолно и с лек соц. привкус - например шоколадите им.
    ПИКАДИЛИ ще загубят донякъде битката, ако не изяснят своята идентичност. Напоследък се прави опити да се наложат като по-луксозна (т.е. по-скъпа верига). Пример с Пикадили Парк и моловете, но масата от купувачите определено са чувствителни към цените и могат да се отдръпнат, дори и да харесват веригата.
    БИЛА би имала успех във Варна само ако е по-силна в локацията или цените.
    Да не забравяме и че КАРФУР вече се строи и по план ще бъде с най-голямата площ в града.
    Единствената надежда е, че в конкуренцията ще спечелят потребителите.

    ОтговорИзтриване
  2. Аз в Пикадили съм бил по два пъти на кръст и във Варна и в София, но впечатлението ми е едно и също - пълен хаос. Сходни стоки са разхвърляни в двата диагонални края на магазина, табели (варива, месо, бири, etc.) няма. Намирането на нещо ми отне поне два пъти повече време, от, да речем, първото ми влизане в Asematunneli в Хелзинки (аз не зная фински, а те не обичат да пишат на английски)

    ОтговорИзтриване
  3. Да не защитавам Пикадили, но табелки има, можеш да провериш следващия път.
    Освен това "разхвърляните" продукти не са случайно нещо, тъкмо напротив. Това се дължи на маркетинговите стратегии на продуктите и на магазина.

    ОтговорИзтриване
  4. аз се надявам някой ден всички тези огромни магазини да умрат, да фалират, да избухнат, да изчезнат. особено "моловете". само заемат място и тровят живота.

    ОтговорИзтриване
  5. съгласен съм че пикадили е много раэхвърлян магазин.освен това са големи монополисти и точно заради тях нямаше толкова вземе билла.радвам се че билла идва във варна.имам много добри впечатления от нея в други градове.много добър магазин.надявам се да построят собствена отделна сграда

    ОтговорИзтриване
  6. За разлика от Била,Пикадили е много скъп магазин, затова и неможе да пробие в големите градове, където от доста време Метро и Била са наложени.

    ОтговорИзтриване
  7. от Здравка
    Живея достатъчно близо до Пикадили, Кауфланд, а сега и Билла /тази която е в Пфое Молл/. Не знам, дали е открит вече. Ако имаш достатъчно опит и знаеш какво търсиш в Пикадили ,,Младост,, можеш да намериш хранителни стоки от сходен с този в Кауфланд вид на по-ниска цена, особено в по-високия ценови сегмент. Иначе Кауфланд си е типичен дискаунтър при далеч не лошо качество на хранителните продукти. Ако Билла и Пикадили наистина се конкурират в качество и цени, от това варненци можем само да спечелим

    ОтговорИзтриване
  8. За съжаление, както всичко във Варна, и Пикадили е необяснимо скъпа верига. Не може да се каже, че продуктите им са с невероятно качество, а и изборът не е кои знае какъв. Може да се каже, че класацията за качество е следната: на дъното е Кауфланд после Метро и Пикадили и Била си разделят първото място. В чуждина Била е средна ръка верига. Надявам се, че катопостроят Карфур, нещата ще се променят, по-голям избор и по-ниски цени, защото за сравнение Карфур е втората верига в света след WallMart.

    ОтговорИзтриване
  9. не само карфур, но вероятно ще има и Лидл, който е една собственост с Кауфланд, само че е още по-евтин.

    ОтговорИзтриване
  10. Пф, ТИМ-аджийска работа си е Пикадили !! Била нема във Варна щото целият ви град е една огромна собственост на групировката.
    И вие се надувате, че живеете в най-скъпия град на България, сякаш голем праз ! Колкото повече вериги има, толкова по-яка конкуренция и толкова по-добре за потребителя. Пикадили до неотдавна беше и место за показване на новите дрехи - типично варненска материализация на пирказката "Наяла се въшка , па излезнала на чело" Виждал съм нафукана мутреса с "Кавали", придружена от малко детенце в Кавали Кидс и съпруг с анцуг Адидас и ланец, гордо да се разхожда между щандовете и да се оглежда кой как я гледа.
    Ами 22 век може и още некоя верига да ви пуснат тимаджиите...

    ОтговорИзтриване