9 октомври 2008 г.

Побъркани родители

Гледам и не вярвам, че има подобно малоумие> в държавата ни. Комисията за защита от дискриминацията> е решила, че законната учителска стачка от 2007 е навредила на учениците от държавните училища, защото ги е поставила в неравностойно положение спрямо обучаващите се в частни училища. Отделно същата комисия препоръчва на Министерския съвет да измени чл. 14, ал. 1 от Закона за уреждане на колективните трудови спорове, като включи образованието към, така да се каже, „неотложните дейности“ в страната. И двата факта някак ме смущават.

На първо място, става ясно, че обществото продължава да дискредитира българския учител, като го обвинява за това, че търси правата си по законен ред. Разбира се, като се използват увредата върху „децата“ -- най-ценното -- за да провокират негативна поляризация. Обаче нашето общество е много двулично -- хем съчувства на учителите, хем се чуди кой да му гледа децата през деня. И понеже „моят (родителският) проблем“ боли повече, то дай учителите да мизерстват и образованието да затъва („Какви стачки!“), а учениците после така или иначе ще плащат за частни уроци за матури и кандидатстудентски изпити.

Ако пък Министерският съвет вземе да одобри предложението на комисията, това означава, че държавата и обществото ще могат да си правят едва ли не каквото си щат с исканията на учителите, които те на сила ще трябва да преподават. Все едно, че от това зависи животът на учениците. За сравнение, чл. 14, ал. 1 от горния закон гласи:

Работниците и работодателят са длъжни с писмено споразумение да осигурят условия за осъществяване през време на стачката на дейностите, чието неизпълнение или спиране може да създаде опасност за:
1. (нова - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) живота и здравето на гражданите, нуждаещи се от спешна или неотложна медицинска помощ, или постъпили за болнично лечение;
2. (предишна т. 1, изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) производството, разпределението, преноса и доставката на газ, електрическа и топлинна енергия, задоволителното комунално-битово и транспортно обслужване на населението и за спиране на радио- и телевизионните излъчвания и гласовите телефонни услуги;
3. (предишна т. 2 - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) нанасяне на непоправими вреди върху обществено или лично имущество или природната среда;
4. (предишна т. 3 - ДВ, бр. 87 от 2006 г.) обществения ред.

Хм-м-м... Не виждам как образованието на децата директно представлява едно от по-горе изложените опасности.

От друга страна се чудя как комисията е установила нанесените щети при условие, че чл. 4, ал. 3 на Закона за защита от дискриминация> ясно посочва, че Непряка дискриминация е поставяне на лице на основата на признаците по ал. 1 в по-неблагоприятно положение в сравнение с други лица чрез привидно неутрална разпоредба, критерий или практика, освен ако тази разпоредба, критерий или практика е обективно оправдан/а с оглед на законова цел и средствата за постигане на целта са подходящи и необходими. А не са ли именно законни и необходими стачките, след като българският учител мизерства и напуска училището > или >.

Този казус твърде много ми прилича на един хипотетичен такъв -- нямам достатъчно пари, за да се лекувам в частна клиника, и затова клиниката проявява дискриминация спрямо мен, като ми отказва на това основание. Изводът е, че ако не сте доволни от българското образование и борбата му да бъде малко по-добро, е вадете пачките и платете за частно образование.

7 коментара:

  1. Учителите са на дъното на социалната йерархия. Това е най-унизителният и зле платен труд в държавата, за момента. Каналджиите взимат повече и поне носят отговорност само за тръбите под земята, а не за децата на нацията. Ти би ли тръгнал на екскурзия с 30 надрусани тийнейджъри, които те обиждат и заплашват с милионите на бащите си, а на всичкото отгоре носиш пряка отговорност за живота и здравето им? И това срещу 280 кв на месец? Защото аз не бих. И никой нормален човек не би. Мисля, че дори работата на надзирателите в затвора е по-добра от тази на учителите. Първо, защото получават повече и второ - защото имат право да бият. Все още има учители-идеалисти от миналото, които крепят образователната система от морални подбуди. Но тези хора намаляват с всеки изминал ден. А при каторжните условия на труд и заплащане, само утайките на обществото ще изберат тази професия занапред. Резултатът? Средните учлища започват ще бълват все повече малоумни граждани, подготвени единствено и само за престъпници, хамали, общи работници и проститутки. Дори в "елитните" гимназии нивото масово е започнало да спада. Жалко за онзи 1% от децата, които идват от добри семейства, имат амбиции и желаят да учат. Ако имах деца, със сигурност щях да ги запиша на частно училище. Или да ги пратя да учат в чужбина. Колкото и да струва това. Защото никой не заслужава да бъде част от принудителното (само)убийство, на което е подложена образователната система...Просто се вбесявам само като си помисля.

    ОтговорИзтриване
  2. Темата е много болна. Много болна. Особено покрай онзи журналист със скритата камера, който просто хвърли поредния камък в блатото. Сега ще се вдигнат 2-3 зловонни мехура и толкова. А какво да кажем за децата, които просто спират да ходят там?
    Често говорим с колеги, които са преподавали и в училище за това в кого е проблемът. Проблемът сякаш идва отдолу (от семейната среда) и отгоре (от любимото мин-во). И в средата са децата и учителите. Децата са лишени от шанс да видят нормално възпитание или образование. Всички проблеми се замазват с "Ти ли ще ми кажеш". На родителски срещи учителите не смеят да говорят с "онези" родители, защото "те ли ще им кажат на Николчото златно". Учителите просто си отиват. Не само физически, напускайки школото, а духовно. Гаснат като фарове, които никой не поддържа.
    Съжалявам, този коментар стана много дълъг и сложен, но ти благодаря за търпението.

    ОтговорИзтриване
  3. Без да подкрепям която и да е теза, искам да ти обърна внимание на няколко неща:

    1. Цитираният от теб член е предложен за изменение, тъкмо защото не засяга образованието. Комисията не се позовава на него.
    2. Има си становище на комисията и там можеш да прочетеш конкретно, защо са преценили, че има дискриминация и на каква правна основа.
    3. Въпросният чл. 14 не забранява стачни действия, а предотвратява пълното преустановяване на услуги.

    В крайна сметка идеята е учителите да могат да стачкуват, но и учебният процес да не спира напълно.

    ОтговорИзтриване
  4. В онлайн изданието „За града“ доста подробно представят основанията за решението на комисията.

    И все пак не подкрепям идеята на всяка цена да се предоставят условия за непрекъснато и безплатно образование за всички дори по време на стачка.

    Защото ако идеалистичните основания се базират на действителни национални и международни актове, то практическите подбуди са от битов, времеви и финансов характер.

    И още нещо -- какво друго могат да направят учителите, за да им се обърне внимание? Те нямат друг инструмент за контрол (таксиметровите превозвачи не спират услугите си, а задръстват улиците, например).

    ОтговорИзтриване
  5. Добре, ето го и моят коментар, на правилното място:

    Аз работя като учител в частна школа и всеки ден треперя дали днес освен всичко, което трябва да правя, няма да ми се наложи да се извинявам на някоя майка. На мен ми се налага аз да се извинявам затова, че детето няма домашно, а аз го изисквам. Налага ми се да се извибявам затова, че съм направила забележка на дете, което пречи на другите. Но нали сме частна школа, при нас няма изключени, важното е да си плащат таксите.

    Проблема не е само в учениците, нито само в родителите, нито в учителите. Цялата ни държава е надолу с главата. Проблемиът не е един и не е в една област. Проблемите са много и в много направления.

    И все пак си мисля, че може би някога (не знам кога) нещата ще се променят и децата ще си бъдат деца - малки, невинни и наивни, а не озлобени и агресивни, имащи единствено права.

    ОтговорИзтриване
  6. Благодаря на Марияна за коментара. Наистина ми беше интересно да чуя мнението на един учител.

    Правата на децата са много ценни, но освен тях, има и други, които не бива да забравяме. Учителите са сред моделите на поведение в едно общество, а омачканият преподавател не е полезен никому.

    Вижте една потресаваща реклама по темата.

    ОтговорИзтриване