10.12.2008 г.

Facebook на български. Този път наистина

От няколко дни насам към официално поддържаните езици на Facebook бе добавен и българският. Можете да го заредите, като изберете от списъка с езици в долния ляв панел на всяка една страница във Facebook или направо от тук.

Основната част от сайта е напълно достъпна за редовия български потребител. Колкото и добре да се справили доброволците по превода, някои части обаче си остават ингилизки. Условията за ползване и политиката за поверителност например са само отчасти преведени, а отделни букви от кирилицата понякога се показват като нечетими символи. Изненадващото обаче е фактът, че голяма част от помощната документация е на чист български език - нещо, по което рядко се работи, ако съдя по множество софтуерни продукти, предлагащи само български интерфейс (визирам майкрософтския офис пакет допреди няколко години, а и не само него).

Account е преведено като „профил“, pokes са „сръчквания“, newsfeed означава „новини“, а под videos се разбира „клипове“. Трябва да призная, че като цяло преводът във Facebook е много смислен и коректен в много отношения.

От една страна Facebook на български е радостна новина -- има цели поколения българи, за които езикът в училище е бил руски или пък никога не са изучили достатъчно английски, немски или френски (а Facebook в същността си е виртуален годишник на гимназии и висши училища). Освен по-лесен достъп, преводът показва и уважението към езика и нацията ни, макар да е говорим само от 10-ина милиона души по света (както е помислено и за потенциалната рекламна аудитория; между другото от няколко месеца се въртят именно български банери и контекстни реклами). И още нещо положително -- спира се измъченият опит за създаване на български клонинги на Facebook и други гръмки самообявления (dotBulgaria на Максим Бехар).

От друга страна не ми допада възможността по този достъпен начин Facebook да се превърне в поредния сайт за запознанства и свалки по нета, както се възприемат в България подобен тип мрежи. Напълно е възможно, но времето ще покаже. Засега съм повече оптимист.

8.12.2008 г.

От Комисаря и Европееца на годината

„I am quite lucky to have as a portfolio a policy that is so close to the everyday life of each European citizen. If the people see their lives changing thanks to this policy, their self-confidence and trust in the market – and the EU - will grow. [...] I dedicate these awards to all European optimists!“

-- Комисар Меглена Кунева

Книги и учебници втора ръка, много запазени - но къде и как?

Реших да се разделя с някои книги и учебници, останали ми от гимназията. Понеже кампанията на изкупуване на стари учебници приключи някъде октомври, ми останаха много малко варианти -- вторични суровини, обяви или да ги задържа. Като че ли Интернет-обявите са най-лесният и подходящ начин за подобно начинание. И така, при интерес -- вижте моите заглавия в „книжния пазар“.

Ще съм адски благодарен към предложения за това как най-добре да се освободя от старите си учебници, без да ги хвърлям на боклука („вторичните“). Все пак са доста опазени, а и носят полезна информация.

3.12.2008 г.

Меглена Кунева - истински европеец

Не скривам радостта си, че именно г-жа Меглена Кунева бе избрана едновременно и за „Комисар на годината“, и за „Европеец на годината“. Наградите се присъждат от две авторитетни издания по европейските въпроси -- „European Agenda“ и „European Voice“.

Г-жа Кунева прави много в областта на защита правата на потребителите -- като започнем от кампаниите за по-добра осведоменост за стоки и услуги, защита от опасни за здравето стоки и стигнем до въвеждането на общи правила за презгранично електронно пазаруване и улеснени процедури за колективни обезщетения.

Утре, 4 декември, по повод Деня на потребителя, организиран от Френското председателство на ЕС, г-жа Кунева и г-н Ален Безо (председател на френската потребителска организация UFC-Que Choisir) ще отговарят на въпроси в онлайн чат. Ако искате да отправите вашите запитвания, коментари или предложения, адресът е http://images.quechoisir.org/webchat/index.php.

Отново, поздравления към г-жа Меглена Кунева!

2.12.2008 г.

Ха, БНТ с обновен сайт!

Гледам днес, че обновили сайта на БНТ. Изглежда „по-модерен“ някак си. И много познато на всичкото отгоре.

Заради някакви прилики, ми прави впечатление дизайнерското бюро. Същото като на сайтовете и услугите на компании и организации като БТК/vivatel, Софийския университет,„Петрол“, „Балкантурист“, „България Тревъл“, Комисия за регулиране на съобщенията, ЦУМ, Сметната палата на РБ, „Софарма“, „Главболгарстрой“, „Актавис“, Държавната агенция по туризъм, Мини „Марица Изток“, БФС, „Боровец“, БНБ, Министерски съвет, „Балканфарма“, АЕЦ „Козлодуй“ и други>. Все държавни и бивши държавни. Хм-м-м...

Почти всичко за задължителната застраховка „Гражданска отговорност“

В интернет-изданието на варненския всекидневник „Народно дело“ можете да прочетете новата рубрика „Нашите права“. Списва се от адв. Явор Якимов, който обяснява какви права и задължения имаме като потребители, както и отговаря на читателски въпроси.

Първата тема е „Застраховката „Гражданска отговорност“ и какво правим след катастрофа“ - излиза в четири части:

  1. Част 1 - 10.11.08, брой 258
    - Какво представлява застраховката „Гражданска отговорност”?
    - Кои лица се смятат за застраховани?
    - На кои (трети) лица следва да се изплати обезщетение?
    - Какво (не) покрива застраховката „Гражданска отговорност”?
    - Територия на действие на застраховката.
  2. Част 2 - 17.11.08, брой 264
    - Какво трябва да направим при настъпване на ПТП - права и задължения?
    - В какъв срок се прекратява застраховката „Гражданска отговорност?
    - Какво следва да е държанието на служителите на МВР и как да защитите правата си от неправомерни действия от полицаите?
    - С какви документи следва да се снабдим при ПТП?
  3. Част 3 - 24.11.08, брой 270
    - Какви документи трябва да изисквате при ПТП?
    - Поведение след констатиране на ПТП.
    - Непълно попълване на двустранния констативен протокол.
  4. Част 4 - 01.12.08, брой
    - Какъв трябва да е размерът на застрахователното обезщетение?
    - Доказване на разходи пред застрахователя.
    - Какво се случва, след като подадем искане за заплащане на застрахователно обезщетение?

Смятам, че това е изключително важна рубрика, на която трябва да се обърне внимание. Да познаваш и да можеш да защитаваш потребителските и изобщо гражданските си права, е проява на висока култура. Поздравления към екипа на вестника, осъществили идеята! Ще очаквам следващите теми с интерес.

P.S. Ако темата ви е интересна и търсите още информация, вижте и поста ми „Автомобилна катастрофа и какво да правим“.

Снимката е използвана с разрешение от сайта ABSURDI.COM. Увеличено копие тук.

1.12.2008 г.

За благотворителните кампании

Днес официално стартира благотворителната кампания „Българската Коледа“ за 2008 година.

И тази зима ще бъдем заляти по телевизията, радиото и печата от благотворителни призиви и миловидни детски личица. Ще се разказват покъртителни истории и ще се показват ужасяващи картини само и само да ни жегнат, да ни доведат до съчувствие към страдащите семейства.

Но това е начинът българинът да осъзнае, че има доста боледуващи деца, на които се обръща внимание само по коледно-новогодишните празници. Разбира се, благотворителните инициативи са толкова много, че е трудно човек да бъде съпричастен с всяка една -- само в момента вървят по телевизията „Българската Коледа“, „Коледната благотворителна кампания за подпомагане децата на инвалидите и на загиналите служители от системата на МВР“ и „Облечи дете“. Убеден съм, че по отделните региони ще се появят и още достойни благородни каузи.

Тоест традиционно по Коледа и Нова година хората стават добри. Или не е така? Или просто това е най-добрият момент за харчене на пари? Струва ми се, че по-скоро е второто. По Коледа се появяват „магазинните задръствания“ с опашки в колони пред касите в супермаркетите. Пазарите се задръстват със стока и купувачи. Рекламите за „промоции“, „акции“ и намаления стават особено агресивни. Като че ли търговци и купувачи цяла година са се готвили за голямото харчене.

А откъде има пари за това? Тринайсти заплати, коледни бонуси, кредити, заеми или спестявания. Намираме начин. Учени сме, а и от екрана и навсякъде ни призовават, да харчим по празниците -- за подаръци за другите, за трапезата, за украса и настроение, за себе си. Другият голям мотор е всеобщото оживление -- точно в големите магазини, по централните търговски улици и по пазарите цари суматоха и приповдигнато настроение, което заразява. Заразата е излишното харчене.

Именно в подобна среда благотворителните кампании се справят най-добре -- защото даряваме като „между другото“. Като сме взели телевизор за 1000 лева, колко е 2-3 лева за SMS-че. Също и това настроение -- хем се радваме на покупките и човекопотока край нас, хем ставам някак си по-добри и благосклонни да отделяме не само за нас.

А всъщност харчим само за нас -- ние също ядем от общата трапеза, ние също получаваме подаръци и поздравления в замяна, ние също се чувстваме добре, когато даряваме. Изобщо Коледата не е Рождество Христово, празникът на семейството и милосърдието, а си е точно „коледа“ - голямото папане (вече не само на свинско).

Следващият път като решим да подпогнем дадена кауза, нека научим повече за нея -- за какво точно и как се събират парите ни, защо желаем да дарим, имам ли корист? Миналата година, чувствайки именно онова приобщаване към значима кауза, започнах „Българската Коледа“ във Facebook. Тогава тепърва разбирах колко мощна среда за подобна дейност е една социална мрежа (потребление и оживление - две в едно). Към днешна дата над 16 000 души са се включили към тази електронна общност. Много се надявам да сме по-осъзнати и честни, когато решим да дарим тази година. И най-вече си пожелавам да не даряваме само сега или предимно сега. Нека да се интересуваме винаги как да помогнем, ако можем.

P.S. Прочетете статията „Нетактично за Българската Коледа на журналиста Иван Бедров. Това всъщност исках да кажа и аз -- държавата (включително и ние) трябва да подпомага и да се грижи за децата си целогодишно и ежеминутно, а не през няколко зимни дни.

LOOP UP2U -- либерален тарифен план

Към семейството от тарифи за младежи LOOP добавиха още два нови либерални плана -- LOOP UP2U и LOOP UP2U+. С тях компанията майка "М-тел" ще се погрижи за онези млади от 14 до 26 години, които не искат да се обвързват с дългосрочен договор и които желаят сами да ограничат потреблението си.

Доста остроумно ми се струва въвеждането на така наречената „стоп сметка“ -- нещо като лесно променлив кредитен лимит. Казваш, че не желаеш да плащаш повече от 5 или 10 лева на месец и LOOP ти спира изходящите разговори след превишаване.

Потреблението е доста либерално -- тарифният план LOOP UP2U не изисква нито минимално месечно потребление, нито месечна сметка. Изключението е UP2U+, където такава има, но за сметка на по-евтини разговори към компанията майка.

Продължителността на договора е втората важна характеристика. Като не ти допада услугата или пък имаш други причини да я спреш, подаваш едномесечно предизвестие и си готов.

Началото на предлагане на двата плана е от 1 декември 2008 до края на януари 2009>. В сайта на мобилната мрежа са посочили и условията и ограниченията за ползване, макар в крайна сметка този план да е сред най-либералните на пазара.

Отговора на въпроса дали подобен модел е в резултат от страха на компаниите от свиването на потреблението или е отговор на младежкия начин на комуникация и разходи оставям на вашите коментари.