© 2011 Фредерик Бегбеде
Когато избираш по-малкото зло, по-добре избери Чък Норис.
Електронните медии и информационни агенции, които публикуваха и обновяваха предварителни резултати от екзит-пол допитвания в изборния ден, останаха ненаказани засега. Същите демонстрираха и лицемерие, и безочие. Фактът, че това е практика от години, не означава, че и този път медиите могат да се разминат тихомълком. Искам да бъдат глобени и публично да се извинят достойните от тях.
Наред с представители на РЗС и НДСВ аз също подавам жалба по имейл към ЦИК за нарушаване на Изборния кодекс. Мотивацията – грозно и обидно е българските медии дни наред да ни информират сензационно за груби изборни нарушения с критики към организацията, когато те самите знаят и “заобикалят” същия закон. Още по-срамно е Централната избирателна комисия за поредна година да си затваря очите за това, защото “няма постъпили оплаквания и затова няма да има санкции и на ЦИК”. Затваряне на сайтове – не, но санкции да има!
Чрез така наречените “неделни класации” сайтовете на Дарик, “Дневник”, “Капитал”, “24часа”, “Труд”, “Стандарт”,
Vsekiden.com, Vesti.bg, агенциите “Focus News” и БГНЕС нарушаваха изискване на Избирателния кодекс, което забранява огласяването под каквато и да е форма на допитвания до общественото мнение -- от деня за размисъл 22 октомври до края на изборния ден 23 октомври. Именно под формата на “забавни класации” читателите и слушателите можеха да се информират за процента избирателна активност, както и за процентното разпределение на вота за отделните кандидат-президенти и кандидат-кметове. Можехме да следим филмови мелодии за президент, народни песни за кмет, любими комикси, най-продавани антикварни издания, любими имена на столични улици, температурни измервания в политическите щабове и още.
Под формата на уж забавни комикси, харесвани от журналистите в “Дневник” в деня на изборите, се разкриваха междинните изборни резултати. Само месец по-рано “Дневник” съобщава в статията си “Как да гласувам”, че
[…] традиционните в последните години забавни класации, чрез които медиите следяха изборните резултати в реално време, са забранени.
Това означава пълно съзнание за собственото си нарушаване на чл. 136 от Изборния кодекс. Дори в статия от 23 октомври същото издание припомня:
Според изборния кодекс агитацията в деня за размисъл и в изборния ден са забранени. Забранено е и обявяването "под каквато и да е форма" на резултати от допитвания до общественото мнение по повод на изборите.
Още повече “Дневник” и “Капитал” по този начин нарушават и подписания от медийната група Етичен кодекс в частта “Представяне на достоверна информация на обществото” (забележете, публикуван на сайта на “Дневник”):
1.1.1. Ще предоставяме на обществото точна и проверена информация и няма преднамерено да скриваме или изопачаваме факти.
1.1.3. Няма да подвеждаме обществото и ясно ще посочваме къде са използвани манипулирани текстове, документи, образи и звуци.
1.1.4. Ясно ще разграничаваме фактите от коментарите и предположенията.
Чрез метафоричните класации всъщност не само “Дневник”, но и останалите медии, публикуваха информация без да посочват източниците на допитването. Имена на социологически агенции нямаше. А без посочен източник достоверността на тези междинни резултати е нулева. Всяко издание може да обяви свои числа за “любимите книги”, “комиксови герои” или “температури”. Това от своя страна не е информиране на обществеността, а индиректна агитация. Внушава се, както Атанас Семов посочва, “сила, престиж и възможности на едни и обратното за други [партии и кандидати]”. Агитацията и оповестяване на общественото мнение в деня на изборите може да не е престъпление по Наказателния кодекс, но това се глобява и настоявам ЦИК да изпълни задълженията си!
чл. 299 от Изборния кодекс гласи:
Който наруши разпоредба на този кодекс, извън случаите по чл. 288 - 298, се наказва с глоба, съответно имуществена санкция, от 200 до 2000 лв.
Именно това са случаите на агитация и оповестяване на социологически резултати в деня на изборите (чл. 133, ал. 5 и чл. 136 от Изборния кодекс).
Разбира се, наивно е да се очаква, че 200 до 2000 лв., дори и удвоени за двойно нарушение, ще донесат някакви щети на медиите, които привличат съвсем грубо между 5 и 10 пъти по-широка аудитория чрез тези класации. Ефектът от глобяването на посочените издания ще е публичният срам на марката и редакцията. А срамът, ако го има, ще е доказателство за достойнството на уж сериозните български медии.
Ще публикувам входящия номер на жалбата си и съответното решение на ЦИК, щом ги получа. Ако желаете да ме подкрепите, ми пишете или оставете коментар. Знам, че има много по-важни нарушения и престъпления, които изискват внимание, но това оставям на по-активни граждани и организации.
Жалбата ми бе заведена с вх. № 2874 от 11.11.2011, но понеже не бях съобразил срока по чл. 149, ал. 1 от Изборния кодекс, т.е. уведомяване до 24 часа след нарушението от медиите (или 24 октомври в случая), жалбата ми не подлежи на разглеждане.
Въпреки това, ЦИК е решила да постанови на 28 октомври актове за нарушения на три български медии след сигнал от КРС, а именно: телевизия NOVA, радио “Фокус” и “Дарик” радио. С цялата си наглост, след решението на ЦИК, редакторите на “Дарик” във втория тур на изборите замениха класацията си с анкета за представяне на отборите ЦСКА и “Левски” за цялата страна, а в градовете с балотажи – анкета и за местни отбори. Защо ли се вълнувам, изобщо?
(Допълнена на 20 ноември 2011)
Преди няколко дни подписах договор с “Мобилтел” ЕАД за тарифен план с марката bob. Точно така – въпреки, че bob се рекламира като нов оператор / план “без договор”, всъщност трябва да подпишете стандартен такъв с едно приложение, които може да разгледате по-долу.
Договор за предоставяне на “електронни съобщителни услуги с марката bob” | Приложението спрямо чл. 3, точка 2 от Договора за условията за “ползване на bob тарифен план” |
На няколко пъти в двата документа bob се дефинира различно:
Може би най-правилно е да го определим като “тарифен план с марка bob”. Фирменото наименование на “оператора” в договора е именно това на “Мобилтел” ЕАД, което автоматично означава, че въпреки откриващата се различна магазинна мрежа, различен номерационен план (bob код / номер 0998) и собствен отдел за поддръжка, bob си остава тарифен план на съществуващ мобилен оператор.
Лесна и единна тарифа -- цена от 0,12 лв. на минута разговор (и съобщение) към всички национални мрежи. 50 минути месечно към Globul, vivacom, M-tel, Ало, Да! и всички фиксирани оператори излизат 6,00 лв.
Без месечна такса.
Безсрочен договор, който не е нужно да се подновява, и който може да се прекрати по всяко време, без да се дължат неустойки за това.
Стандартни услуги – преносимост на номер, изчакване и задържане, CLIP (кой ви търси), MMS, мобилен интернет, гласова поща, роуминг, меню в SIM картата, подробни извлечения при поискване и онлайн, кредитен лимит, клиентски код и др.
Скритите разходи на bob са може би най-важният недостатък на услугата.
Друго ограничение е малкият на брой магазини (засега) – главно изнесени щандове във вериги супермаркети в големите градове.
Заплащането на месечните сметки (след 3-то число на месеца) би трябвало да се случва именно в тези магазини. Или чрез ePay, b-pay и директен дебит, за което е необходима предварителна регистрация. (Допълнено 20 ноември 2011) Освен посочените начини, без регистрация, но с 4-цифрен код от фактурата, може да се изплатите и на касите на EasyPay.
Списък с адреси: bob магазини или 0800 80 123 (безплатен за информация). bob щандове / магазини ще бъдат отворени скоро и във веригите Kaufland и LIDL.
Подвеждането с липсата на договор и скрити условия. Договор има (трите имена, ЕГН, лична карта, адрес, имейл), както и допълнителните Условия за ползване на bob тарифни планове и Общите условия за взаимоотношения между “Мобилтел” ЕАД и абонатите, които естествено не ви се предоставят.
След като бях подведен от търговските представители на щанда, че не мога да посоча клиентски код в Приложението (обърнете внимание, че титулярен номер и клиентски код МОГАТ да се заявят още при подписването му), същите ме информираха, че трябва да се свържа с оператор (0,49 лв.). Клиентският код може и да се заяви онлайн, а той е необходим за активацията и деактивацията на различните услуги, включително и след като се регистрирате на сайта www.bob.bg.
Стъпките:
Първоначалният пакет (SIM карта) ви струва 14,90 лв. и в “магазина” (разбирайте щанда) не разполагаха с ПОС терминал. Необходими ви са още лична карта за подписване на договора и около 15 минути, докато ви въведат данните в системата и подпишете договора си в 2 екземпляра. Насреща получавате пакета bob.
Така ще сте закупили SIM-карта и 150 минути и 150 sms-а към национални мрежи в рамките на 30 дни след активирането на картата (разбирайте слагането ѝ в апарата). Тези минути и съобщения са еднократни и не се прехвърлят, ако не ги използвате. Все едно сте си предплатили потреблението за един месец, но на цена от 0,10 лв., а не 0,12. лв.
След изтичането на включените 150 минути (1 месец от активирането) менюто “отстъпки” на сайта www.bob.bg показва съобщението “Тази информация не може да бъде предоставена за вашия абонаментен план”. |
Трябва да знаете, че при 6 поредни сметки от 0,00 лв. – т.е. не сте телефонирали или пращали съобщения половин година -- договорът ви се прекратява от “Мобилтел” ЕАД и губите номера си.
Тарифирането е на 60 секунди, т.е. разговор от минута и 20 секунди ви струва 0,24 лв.
bob Ръководство (кликни за по-голямо изображение)
Информационен център на bob или структурата на автоматичното меню (i – информация):
For English press 1
1 Текуща сметка, фактури и отстъпки
- Текуща сметка
- 2.Фактури
- 3.Отстъпки
2 Тарифни планове - i
3 Услуги
- Гласова поща – i
- Роуминг - i
- Пропуснати обаждания - i
- Възможни обаждания - i
- Интернет - i
4 Клиентски код - активиране и промяна
- i
- друго
9 Връзка със сътрудник
Условия на сравнението по-долу: всички мрежи в натоварена часова зона, такса до 10,00 лв. / месец за целия период на договора, без допълнителни условия за презареждане:
M-Tel
vivacom
GLOBUL
В желанието си да запази пазарен дял, да спре намаляващия си брой абонати и среден приход от абонат, като същевременно запази имиджа на марката M-Tel като premium brand, “Мобилтел” ЕАД реши в условията на вече зает пазар да предложи нова марка bob на т.нар. no-frills услуга – базисна услуга с единна цена и собствено търговско присъствие (сайт, магазини, поддръжка и обслужване).
Във всички случаи приветствам идеята за no-frills услуга на фона на сложните тарифни планове при абонамент и множеството условия на предплатени тарифи за бонуси. Колко пъти сте чели * (звездичките) при всяка една оферта от всеки един оператор – “за първите 2/6 месеца”, “при презареждане от … до … лв“, “минути в мрежата на …” и т.н.
Дали “Мобилтел” ще успеят с bob? Струва ми се, че да – де факто подписването на договор към bob е равносилно на регистрацията на предплатена SIM карта с условието, че се плаща след фактуриране, а не предварително.
Споделете мнението си по-долу, особено ако вече ползвате или възнамерявате да ползвате услугите на bob.
Декларация за конфликт на интереси
Ако имате въпроси относно услугата, първо се свържете с компанията. Не работя за “Мобилтел” ЕАД, други комуникационни компании или обслужващи я фирми и не съм получавал компенсация за публикациите.
[…] Мисля че на всички е ясно, че не става дума за никакви музикални класации. Става дума за огласяване на изборни резултати от течащия гласуване за народни представители. […][…] Тези агенции и граждани [които провеждат и участват в класациите] очевидно познават закона и знаят, че това което правят е подсъдно.[…][…] Защо, господа журналисти? С какво лице Вие, господа журналисти, утре ще изисквате от политици и държавни служители да спазват закона, след като при възможност самите Вие го заобикаляте? […] В живота най-трудно се научава защо не трябва да правиш неща, които никой не може да ти забрани да направиш.
Чл. 136. Резултати от допитвания до общественото мнение по повод на изборите не могат да се огласяват под каквато и да е форма 24 часа преди изборния ден до обявяване края на изборния ден на територията на страната.
Чл. 299. Който наруши разпоредба на този кодекс, извън случаите по чл. 288 - 298, се наказва с глоба, съответно имуществена санкция, от 200 до 2000 лв.
Законът забранява 24 часа преди началото на изборния ден и до края му огласяването "под каквато и да е форма" на резултати от допитвания за гласуването. това означава, че традиционните в последните години забавни класации, чрез които медиите следяха изборните резултати в реално време, са забранени.
“ Austrian mobile penetration was 110.9% at the end of 3Q 06 compared to 102.6% at the end of 3Q 05. The market share of mobilkom austria decreased to 38.8% at the end of September 2006 compared to 39.5% in the same period of last year as the low price segment in which smaller competitors participated to a disproportionate degree grew faster than the overall market.
As a reaction to this market dynamic mobilkom austria introduced a no-frills offer under the name “bob” in July 2006. “bob” is a SIM-only contract product without a monthly fee offering low priced calls in Austria using mobilkom austria’s network. “bob” offers basic voice service including roaming and SMS.
”