25.03.2012 г.

Прекратяване на договор с мобилен оператор

 

Редакция от 12 септември: публикацията се отнася единствено до автоматично подновените договори от страна на мобилните оператори. Ако след изтичане на първоначалния срок на договора Вие лично сте го преподписали в офис или по телефона, ставате обвързани по силата му до изтичането на новия срок (т.е. дължите неустойки при по-ранно прекратяване). След изтичането на този срок договорът се счита за безсрочен и можете да го прекратите без неустойки чрез едномесечно предизвестие.

Може би вече знаете, че от края на 2011 година автоматично подновените договори с мобилните оператори могат да бъдат прекратени без неустойка. След изтичане на първоначалния срок на договора (1 или 2 години), той става безсрочен. Това право е регламентирано в чл. 229а от Закона за електронните съобщения (ЗЕС).

А важи ли новият закон за автоматично подновените договори преди 29 декември 2011?

Представители на мобилните оператори твърдят, че разпоредбата на чл. 229а се отнася само за новоподписаните договори след 29.12.2012, след влизането в сила на ЗЕС. Пример за това е цитираното изявление на Ясен Гуев, директор "Корпоративна политика" на Globul, от 6 март т.г.:

„Ако сте имали договор, който е подновен преди 29 декември, трябва да се изчака този срок да изтече и чак тогава може да бъде прекратен с едномесечно предизвестие."

Тълкуването на Globul обаче не е вярно! Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) излезе със становище отново на 6 март т.г., където е записано:

"С оглед на законосъобразното и последователно тълкуване, и прилагане на чл. 229а, във връзка с § 212 от ПЗР на ЗЕС, Комисията изразява следната позиция:

Автоматично подновените преди влизане в сила на ЗИД на ЗЕС (в сила от 29.12.2011 г.) договори на абонатите, които са подновени за нов срок без изричното им писмено съгласие, регламентирано в чл. 229а от ЗЕС, се считат за безсрочни  по силата на закона и могат да бъдат прекратени от абоната с едномесечно предизвестие и без да се дължат неустойки. Сключените към деня на влизане в сила на ЗИД на ЗЕС (в сила от 29.12.2011 г.) срочни договори с първоначален срок на действие (които не са били автоматично подновявани), могат да бъдат продължени за нов срок само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие след изтичане на срока на посочените в предходното изречение договорите се преобразуват в безсрочни и могат да бъдат прекратени от абонатите с едномесечно предизвестие, без да се дължат неустойки за това."

В предаването на БНТ "Денят започва" от 16 март 2012 Веселин Божков, председател на КРС, цитира параграф 212 от същия ЗИД на ЗЕС, за да защити тезата, че чл. 229а се отнася и за тези потребители в заварено положение. (Вижте частта от 04:38 до 09:05 от видео записа.)

Истината! Парламентът потвърди: всички автоматично преподписани договори могат да се прекратят без неустойка

Обърнах се директно към законодателя в лицето на председателя на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения Иван Вълков и получих отговор, че потвърждават становището на КРС.

Тоест вие можете да прекратите договора си с vivacom, Globul или M-Tel с едномесечно предизвестие, без да заплащате неустойки, след като е изтекъл първоначалният му период. Дори и автоматичното подновяване да е станало преди 29 декември 2011. Клаузите за автоматично подновяване стават нищожни. Точка.

Писмо от Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към Народното събрание на Република България

20.03.2012 г.

bob и Кольо

Допълнение: Call-YO на vivacom надцаква bob на M-Tel, като на 22 март обяви, че също сваля цената на 10,8 стотинки. В съобщението на vivacom не пропускат да изброят “реквизитите”, които трябва да изглеждат по-изгодни от конкурента: “тарифиране на секунда след първата минута и на Kb за мобилния интернет, безплатни обаждания към центъра за Обслужване на клиенти, безплатна реактивация след спиране по неплащане. Не се заплащат и смяната на собственост или деактивацията на гласова поща.” Докъде ще стигнат? Дали 10,8 ст. е дъното?

Няма и седмица, откакто се завъртя рекламата с двамата герои във влака, и два от мобилните оператори се намериха в “ценова война”, както отбелязаха медиите наскоро (Vesti.bg и Dnevnik.bg).

Дванайсетте стотинки на bob само за една вечер станаха десет стотинки и осем десети. По-този начин се случиха две неща.

Първо, офертата на bob остава най-евтиното предложение за национални телефонни разговори без месечна такса, само с 0,02 стотинки по-евтино от предложението на vivacom Call-YO. Български оператори се престрашиха да понижават цени, заради конкуренти.

Второ, закачливият телевизионен спот се превръща автоматично в заблуждаваща реклама и за да не привлече глоба от Комисията за защита на конкуренцията (по чл. 32 от ЗЗК), излъчването ѝ най-вероятно ще спре тези дни. Има я в YouTube, дори с имената на рекламната и продуцентската агенции – New Moment New Ideas и Screen Brothers Ltd. Рекламата породи отзвук.

Рекламата на vivacom, която сравнява параметри на конкурентната услуга bob с услугата Call-YO

Рядко сме свидетели на сравнителни реклами в България (например БТК и Orbitel преди години), просто защото сравнителната реклама не е разрешена от закона.

В случая, имаме нещо, което проф. Георги Лозанов би нарекъл “алюзия” с вече съществуваща марка – чужденецът Боб с неподправен немски акцент е очевидно австрийската марка bob на Telekom Austria. Интересното за мен е, че виждам марки, представлявани от истински лица – до голяма степен, както в серията от реклами на Apple, в които готиният Mac с лекота и невинност успява да ядоса или злепостави задръстения PC.

Иначе за запознатите същата реклама bob vs. Call-YO е явно недоразумение:

  • bob е post-paid услуга с безсрочен договор и без месечна такса, след закупуването на чиято карта разговорите и съобщенията се начисляват в месечна сметка;
  • Call-YO е предплатена услуга, при която цената от 11 стотинки е валидна само ако зареждате минимум 10 лева кредит по сметката си.

В ценовото надаване печелившият е един – потребителят.

18.03.2012 г.

Катафалка “Бентли”?

В нашата държава на крайности и абсурди се предлага една също толкова крайна и абсурдна услуга – транспорт на тленните останки не с каквато и да е катафалка, а с катафалка Bentley.

Катафалка "Бентли"

(c) Източник: погребална агенция “Карма” - Варна

DSC00830

DSC00831

Не знам какъв е моделът, а общата ми култура стига до там, че цените на тези коли започват от 100 хиляди евро. Катафалките не са за мъртвите – те няма как да се оплачат -- те са за живите и тяхната нерационална грандомания.

Уточнение: запознати потвърдиха, че въпросният автомобил не е Bentley, а Chrysler 300C. Благодаря на Анонимен!