Обновление: GRreporter.info с информация на български за новините в Гърция:
- „Битка за няколко литра бензин “
- „Стачка на потребителите срещу скъпотията“
- „65% от атиняните желаят да напуснат града“
Картината не изглежда никак розово - заглавията на новините са за „километрични опашки от коли пред бензиностанциите“, които са останали без горива. На малкото места, където все още може да се зареди, цените са с около 35% по-високи. Други се принуждават да купуват от съседна България.
Като оставим настрана проблема с незаредените с бензин коли и получения транспортен блокаж, идват усложненията с превоза на бързооборотни стоки, каквито са например пресните плодове и зеленчуци. Те залежават и се развалят по пристанища и митници просто защото няма кой да ги достави по магазините.
Протестът си има своите основания - шофьорите на цистерни изискват от правителството да увеличи заплащането превоза на гориво в страната с 13% (заради 38%-увеличение на цената на горивата и поскъпналата себестойност на услугата), докато министърът на транспорта и комуникациите Костис Хацидакис предлага то да е с 5%. Таксиметровите шофьори също подкрепят стачката, като от своя страна са за увеличаване цените на техните услуги и намаляне цените на новите лицензи. Вижте видео от BBC News. Прочетете последните вести за стачкуващите гръцки шофьори: ИА „Ана" и в. „Катимерини“ (на английски).
Последните новини от Гърция поставят още въпроси - изчисляват, че в Гърция имат 3-4 пъти повече таксита на хиляда души, отколкото средното в ЕС. Правителството наскоро обяви, че готви и мерки за драстично намаляване на замърсяванията, като изиска подмяната на автомобилите, ограничи достъпа им до централните градски части и газифицира всички домакинства.
Цялата тази история рисува още една картина - на обвързаните с петрола и газта икономики. Всъщност, ми се струва, други няма. Това е и ще е ежедневната картина на постоянното увеличаване цената на горивата в цял свят. А търсене ще има с развитието на азиатските страни, където все повече китайци и индийци ще искат да карат коли и да живеят като европейци и американци. Т.е. като консуматори, направлявани от маркетинговите игри.
Ако още от сега не се променят стратегиите за доставка на енергия, начина на консумиране, както и управлението на отпадъците, със сигурност няма да ни чакат много добри години. Не само на Балканите. Това не е само въпрос на политически решения със законови механизми, това също е въпрос на икономика и въпрос на промяна на мисленето и поведението.
Вижте един филм от 2006, който разказва с факти за световната икономика, основана на петрола. Казва се „Грубо събуждане - нефтената катастрофа“ (A Crude Awakening -The Oil Crash) и можете да го изтеглите от Kolibka.com или от iTunes ($9,99). Изключително въздействащ върху мислещите хора.
Снимки: ArminFlickr, Flickr.com.
На мен лично ми е интересно защо из българските медии не излиза нищо по тази тема;-)
ОтговорИзтриванеАми, Марто, какво да ти кажа. Има земетресения, има футбол, има друг сеир, с който медиите да забавляват зрителите и читателите си.
ОтговорИзтриванеДа не говорим, че това би мотивирало и нашите шофьори да се осъзнаят и да поискат своето. А и както виждаш, само БНР и няколко сериозни агенции са публикували новини от Гърция. Дори и BBC не пишат за това, а само са излъчили 1-2 репортажа (линк в поста по-горе).
Има ли някой в Гърция, който да разкаже за стачката от гледна точка на гражданите там?
ОтговорИзтриванеТемата за петрола е много строго контролирана - все пак там играят обилни количества пари.
ОтговорИзтриванеАз също съм много любопитен за мнението на гърците по темата?
Може би някой гръцко говорящ ще може да даде повече информация по темата от гръцките информационни източници?