13 октомври 2011 г.

bob by M-tel. Нов мобилен оператор / bob тарифа

Обновление от 25.10.2011: още на 13 октомври Mobiltel анонсира новата марка и сайт www.bob.bg. Закупих си SIM карта за услугата, така че може да прочетете за впечатленията ми.
От началото на месец октомври в големите български градове могат да се срещнат така наречените “сини хора” -- младежи в кецове, сини костюми и шапки.. На пръв поглед се лутат безцелно, не говорят, вдигат шум, привличат внимание, но какво търсят остава предмет на догадки. Вече в няколко форума дискутират произхода и целта на тези “сини хора”, но загадката бързо бе разплетена.
 
 
В личния си блог Иво Апостолов, Интернет ентусиаст, разкрива, че така организираната акция е всъщност флашмоб рекламна кампания за навлизането на новия виртуален оператор bob от Мобилтел. Въпреки, че “сините хора” не са били информирани за продукта, който рекламират, за да не развалят ефекта от teaser кампанията, поне един от тях споменава името “БОБ”.
 
 

Какво е bob?

Марката bob съществува в Австрия от юли 2006 година1, като профилът на виртуалния оператор в алпийската страна се основава на две концепции. Името bob отразява именно това (best of both) – дискаунтър (1), който използва обаче мрежата на установен мобилен оператор (2). В австрийския случай, това е mobilkom (днес A1), а в България – Mobiltel.
 

 

 

Какво да очакваме?

Ако съдим по развитието на bob в Австрия, най-вероятно българският bob ще стартира като абонаментен план със собствен номерационен план и само с най-важното: разговори, съобщения и роуминг. Този план няма да има абонаментна такса, договорът ще може да се прекратява с едномесечно предизвестие, а цената за минута разговор към всички национални оператори ще е една и съща.
 
tisert
 
В момента австрийският bob е претърпял своеобразно развитие и предлага няколко плана, включително и предплатена карта, и допълнителен пакет за интернет, и мобилни телефони.
 
 

bob, малък двуличник или спасител?

Чрез концепцията за виртуален дискаунт (евтин) оператор се цели да се пробие на пазара на базовите мобилни услуги, без да се накърнява обаче имиджа на основната и по-скъпа марка (M-tel). Трета година други два виртуални оператора използват мрежата на Мобилтел, като предлагат единна цена за национални разговори – “News Mobile” (ребрандиран като “Ало, Да!) и “Petrol Mobile”. Само че, те са собственост респективно на “Вестникарска група България” ООД, издаващи “24 часа” и “Труд”, и “Петрол” АД.
 
Идеята е bob да се възприеме като отделна компания, която няма нищо общо с компанията майка Мобилтел – нещо, което бе цел и при старта на LOOP, но в последствие се превърна в по-особен тарифен план под марката на M-tel.
 
За последните 3 години клиентите на Mobiltel са намалели със 147 500 души2. За първите 6 месеца на 2011 компанията е отчела спад от 8,8% на средния приход от потребител в сравнение с миналогодишния период. Общите приходи за последните 3 години също бележат спад между 4 и 8 процента на годишна база. И докато част от този тренд се обяснява с корпоративни поглъщания и технологични инвестиции, Mobiltel свива приходите си и заради намаляващите цени за терминиране на едро, и заради свиващото се потребление2. Отделно, проникването на мобилни услуги в България се покачва на годишна база, което наред с намалелите приходи и ценово чувствителните потребители поставя Мобилтел през 2011 в ситуация, много подобна на тази, в която mobilkom Austria лансира bob, а именно3:

Austrian mobile penetration was 110.9% at the end of 3Q 06 compared to 102.6% at the end of 3Q 05. The market share of mobilkom austria decreased to 38.8% at the end of September 2006 compared to 39.5% in the same period of last year as the low price segment in which smaller competitors participated to a disproportionate degree grew faster than the overall market.


As a reaction to this market dynamic mobilkom austria introduced a no-frills offer under the name “bob” in July 2006. “bob” is a SIM-only contract product without a monthly fee offering low priced calls in Austria using mobilkom austria’s network. “bob” offers basic voice service including roaming and SMS.

 

 

Оздравяване

Стратегически погледнато, чрез bob Mobiltel се опитва да си върне изгубени клиенти и възстанови пазарния дял, без да накърнява и без това пострадалата си premium марка. Апропо, в оздравителния план, компанията пусна серии от имиджови кампании (слогана “Ти можеш”), като последната е признание към ролята на клиента, извиненение и молба от служителите за прошка под формата на колективна реч.
 
Разбира се, за маркетинговия отдел предварителното разкриване на “сините хора” може да е изглеждало нежелано, но фактът, че флашмобът из страната накара неколцина доволни и недоволни клиенти да се разровят из регистри и ангажират с новата марка, трябва да им донесе успокоение. Клиентите от своя страна може само да са доволни, че един от големите оператори в България ще предлага паралелно, надявам се, доста по-ниски цени от досегашните си.
 
Остават доста въпроси. Например, дали няма bob да “изяде” дял от по-скъпите (но и пълни с допълнителни услуги) M-tel планове (канибализъм), дали LOOP и Prima ще претърпят някакви промени, за да посрещнат новите реалности на комуникационния пазар и изобщо дали M-tel ще се възстанови от цяла година сътресения. Остава ни да видим или прогнозираме. Вие какво мислите?

11 коментара:

  1. BOB 6E PODARQVA LI GSM NA KLENTITE SI - KOITO IMAM DALGOGODIJEN DOGOVOR... POVECETO DARJAVI PODARQVAT GSM PRI SKUCVANE NA DOGOVOR I PRI PODNOVQVANE NA DOGOVOR SA6O...

    ОтговорИзтриване
  2. INVALIDITE 6E IMADLI NQKVI PREDIMSTVA KOTO KLENTI - KOI GRUPI

    ОтговорИзтриване
  3. Когато станеш дългогодишен клиент на БОБ ще разбереш дали ще подарява телефони. В повечето държави подаряват GSM при сключване на договор, но при БОБ договор няма!Всички ще имат предимства не само инвалидите, слава богу няма да се налага да се инвалидизираме, че да ползваме отстъпка от месечната такса, тука такава просто няма!!

    ОтговорИзтриване
  4. Истината е, че МТел пускат тази марка, тъй като Мтел вече е очернена от издънките им. Това е все едно посерко да си смени бельото и да пропагандира, че повече няма да се оака!

    ОтговорИзтриване
  5. @Анонимен 1, няма как да ти подаряват тел. при преподписване понеже договора е безсрочен, сеш' ли се. При подписване също не подаряват. Много неща у нас не са както в другите държави, никой ли не е обърнал внимание.

    @Анонимен 2, глупости говориш! Договор ИМА - безсрочен.

    ОтговорИзтриване
  6. Може ли да сравнявате нашата мила държавица с европейските, там давали, там подарявали, тап продавали за 1Е или 1 Паунд. Еми ще дават защото там хората са съвестни и си плащат сметките на края на месеца, а тук какво става оператора мтел несъвестен и хората се отдръпнаха не с 140 000 колкото пише, а може би вече с над 200 000. Докато операторите са некоректни няма да им се плаща. Боб е добра оферта за 2ри телефон.

    ОтговорИзтриване
  7. Ако ще без пари да са разговорите, щом М-тел имат участие - без мен!

    ОтговорИзтриване
  8. anonimen 3 to da e samo m-tel,da mu prostish. v taja darjava vseki operator etakav, laje,krade,i klienta vinagi e nabutan v ugala

    ОтговорИзтриване
  9. Все още ми е по евтино да ползвам моят O2 тарифен план когато си ходя в България.

    Разгледах им тарифите и условията. Извода е , че са скъпи и отново ще почнат измамите да те таксуват преди отсреща да са ти вдигнали. 1 секунда да ти я отчита като една минута и всичките им малки низши далаверки на дребно.

    ОтговорИзтриване
  10. Mdaa, i telefonite deto davat uj za bez pari se kodirat avtomatichno kam parvata slojena v tqh SIM karta na BOB ili MTEL. S vsqka sledvashta karta iskat 6 cifren kod za razkodirane koito ot BOB liubezno shte vi predostavqt sreshtu 50 kinta :)

    ОтговорИзтриване