25.03.2012 г.

Прекратяване на договор с мобилен оператор

 

Редакция от 12 септември: публикацията се отнася единствено до автоматично подновените договори от страна на мобилните оператори. Ако след изтичане на първоначалния срок на договора Вие лично сте го преподписали в офис или по телефона, ставате обвързани по силата му до изтичането на новия срок (т.е. дължите неустойки при по-ранно прекратяване). След изтичането на този срок договорът се счита за безсрочен и можете да го прекратите без неустойки чрез едномесечно предизвестие.

Може би вече знаете, че от края на 2011 година автоматично подновените договори с мобилните оператори могат да бъдат прекратени без неустойка. След изтичане на първоначалния срок на договора (1 или 2 години), той става безсрочен. Това право е регламентирано в чл. 229а от Закона за електронните съобщения (ЗЕС).

А важи ли новият закон за автоматично подновените договори преди 29 декември 2011?

Представители на мобилните оператори твърдят, че разпоредбата на чл. 229а се отнася само за новоподписаните договори след 29.12.2012, след влизането в сила на ЗЕС. Пример за това е цитираното изявление на Ясен Гуев, директор "Корпоративна политика" на Globul, от 6 март т.г.:

„Ако сте имали договор, който е подновен преди 29 декември, трябва да се изчака този срок да изтече и чак тогава може да бъде прекратен с едномесечно предизвестие."

Тълкуването на Globul обаче не е вярно! Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) излезе със становище отново на 6 март т.г., където е записано:

"С оглед на законосъобразното и последователно тълкуване, и прилагане на чл. 229а, във връзка с § 212 от ПЗР на ЗЕС, Комисията изразява следната позиция:

Автоматично подновените преди влизане в сила на ЗИД на ЗЕС (в сила от 29.12.2011 г.) договори на абонатите, които са подновени за нов срок без изричното им писмено съгласие, регламентирано в чл. 229а от ЗЕС, се считат за безсрочни  по силата на закона и могат да бъдат прекратени от абоната с едномесечно предизвестие и без да се дължат неустойки. Сключените към деня на влизане в сила на ЗИД на ЗЕС (в сила от 29.12.2011 г.) срочни договори с първоначален срок на действие (които не са били автоматично подновявани), могат да бъдат продължени за нов срок само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие след изтичане на срока на посочените в предходното изречение договорите се преобразуват в безсрочни и могат да бъдат прекратени от абонатите с едномесечно предизвестие, без да се дължат неустойки за това."

В предаването на БНТ "Денят започва" от 16 март 2012 Веселин Божков, председател на КРС, цитира параграф 212 от същия ЗИД на ЗЕС, за да защити тезата, че чл. 229а се отнася и за тези потребители в заварено положение. (Вижте частта от 04:38 до 09:05 от видео записа.)

Истината! Парламентът потвърди: всички автоматично преподписани договори могат да се прекратят без неустойка

Обърнах се директно към законодателя в лицето на председателя на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения Иван Вълков и получих отговор, че потвърждават становището на КРС.

Тоест вие можете да прекратите договора си с vivacom, Globul или M-Tel с едномесечно предизвестие, без да заплащате неустойки, след като е изтекъл първоначалният му период. Дори и автоматичното подновяване да е станало преди 29 декември 2011. Клаузите за автоматично подновяване стават нищожни. Точка.

Писмо от Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към Народното събрание на Република България

66 коментара:

  1. Т.е както е в моя случай - договорът ми беше автоматично преподписан на 17.09.2011 и следователно сега, ако отида в офис на МТЕЛ мога да прекратя договора без да плащам неустойки или аз попадам към групата на тези, чиито договори са били преподписани пред 29.12.2011 и съответно ще трябва да си платя неустойката?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Можеш още днес да подадеш едномесечно предизвестие за прекратяване на договора си, като няма да дължиш неустойка за месеците до септемрви 2012. Законът важи за всички автоматично удължени договори, независимо от това, кога това е станало (преди, на или след 29 дек. 2011).

      Ако подадеш заявлението си на 25 март, то би трябвало най-късно на 17 май да ти бъдат спрени всички услуги.

      Изтриване
  2. А как стои въпросът с прехвърлянето на номер към друг оператор? Първо отиваш да подадеш заявление, че прекратяваш договора с първия оператор и после отиваш в новия оператор с искане за прехвърляне на номера - това така ли е, или има някаква друга процедура?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Доколкото знам, а далеч не съм експерт, отиваш направо при новия си оператор и при него подаваш заявление за пренос на номера си. В същото заявление ти се съгласяваш, че ще платиш неустойки при прекъсване на договора, ако има такива, и опълномощаваш новия оператор да прекрати настоящия ти договор със стария оператор.

      Моят съвет е да се обърнеш направо към новия си оператор и да попиташ как стои въпросът с едномесечното предизвестие, за да спазиш закона и да не плащаш неустойки.

      Изтриване
  3. Az imam problem.Prekratih si dogovora s Mtel s 30 dnevno predoprejdenie po chen 229a paragvaf 212 no kogato otidoh da si plastam smetkata mi kazah che mi e nalojeno obistitenie v razmer ot 120 leva. Kakvo da pravq ?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Изискай писмено да удостоверят, че са ти наложили 120 лева неустойки и да посочат основанието за това.

      Надявам се, че пазиш входящия си номер на молбата за прекратяване на договора.

      Важно: договорът ти трябва да е бил удължен автоматично и да не си го преподписвал.

      Ако ти откажат, жалвай се на КРС: http://www.crc.bg/section.php?id=687&lang=bg

      Изтриване
    2. Здравейте, искам да попитам дали след изискване за прекратяване на договор мога да подновя същият този?

      Изтриване
  4. Mi znachi az si pazq zaqvleniete za prekratqvane na dogovora!!!Dogovora mi se e podnovil avtomatichni.Posuvetvaha me da pratq napravo pismo na KPC s kopie na dogovora i na zaqvlenieto.Dano te da mi pomognat

    ОтговорИзтриване
  5. На 14.11.2011 г. е бил подновен автоматично едногодишен договор към Глобул. Поради здравословни проблеми не можах да подам молба за прекратяване на договора. Днес (20.04. 2012 попаднах на вашата публикация. Куриозното е, че за 16 месеца не съм провела нито един разговор от този номер. Веднага отидох да подам молба за в офис на Глобул за прекратяване на договора, но оттам ми казаха, че мога да подам само жалба! Какво бихте ме посъветвали - жалба до председателя на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения Иван Вълков или...?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Можете да прекратите договора си с едномесечно предизвестие. Ако не сте провеждали разговори, но договорът Ви задължава да плащате абонаментна такса и Вие не сте я плащали, тогава Вие ще дължите всички такси и лихви върху тях. Не разбирам от какво ще се жалвате. Напишете в свободен текст заявление за прекратяване на договор номер за мобилен номер с Вашите данни и поискайте входяш номер и копие, когато го оставите в магазин на Globul.

      Изтриване
  6. Много благодаря за изключително полезната публикация и за бързия отговор! Преди около три години водих ожесточена кореспонденция с Мтел по повод некоректна и подвеждаща информация за сключен двугодишен договор и успях да го прекратя.
    Благодаря за активната ви гражданската ви позиция.
    Хубав ден и УСПЕХ!!!

    ОтговорИзтриване
  7. Здравейте и от мен!На 21,04,12 майка ми е посетила офис на Мтел, за да си заплати таксата на мобилния телефон.Там някакъв служител я баламосал, че има много изгодна оферта много по-ниска от сегашната такса и докато тя се усети и тикнал стационарен телефон.Майка ми е възрастна жена и разбрала, че е излъгана по-късно.Доколкото знам може в 7 дневен срок договора може да бъде развален. Вярно ли е това и в какво точно се състои процедурата?
    Предварително Ви благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Накратко, съмнявам се да успеете да развалите договора, защото служителят е използвал "вратичка" в Закона за електронните съобщения (ЗЕС), като е предоставил на майка Ви телефонен апарат. Взимайки крайно устройство, майка Ви е дала съгласие, договорът да влезе в сила незабавно, като се отказва от 7-дневния срок за размисъл.

      Вижте си обаче добре договора за текст, който да посочва желанието ѝ за отложено влизане в сила.

      Съветвам Ви незабавно да се обърнете към съдействие към някоя от трите организации по-долу за актуален съвет:

      1) Комисия за регулиране на съобщенията, горещ телефон за потребители 02 94 92 418.

      2) Асоциация "Активни потребители" на телефоните, посочени тук.

      3) Комисия за защита на потребителите на националния телефон 0700 111 22 или на регионалните номера, посочени тук.

      В чл. 228, ал. 5 от ЗЕС пише:
      В срока по ал. 3, когато е приложим, абонатът има право едностранно да прекрати договора, без да дължи неустойки.

      Ал. 3 гласи, че:
      Индивидуалният договор при общи условия влиза в сила в 7-дневен срок след сключването му, освен ако абонатът изрично не е заявил писмено желание договорът да влезе в сила незабавно.

      В ал. 4 обаче е записано, че Липсата на заявено желание на абоната по ал. 3 за незабавно влизане в сила на договора не може да бъде основание предприятието да откаже сключване на договор. Изключение от това изискване се допуска в случаите, когато при подписване на договора се предоставят и крайни устройства.

      Изтриване
    2. Ако бях на Ваше място, освен че щях да се свържа с тези организации, бих се въоръжил с адско спокойствие и бих отишъл в същия офис на "М-тел".

      Бих върнал телефона с оригиналните му опаковка и аксесоари и бих поискал протокол за приемането му, както и да напиша заявление за прекратяване на договора по чл. 228, ал. 5 от ЗЕС с прикачен към него номер и копие на протокола. Ако Ви откажат, заявете, че няма да напуснете магазина, докато не получите протокола и изходящ номер на заявлението си. Нека се свържат с управителя или друг по телефона.

      Успех!

      Изтриване
  8. Сърдечно Ви благодаря за отделеното време и компетентото мнение!И аз се съмнявам да постигна нещо, при положение, че се оказа че е платена и първата такса, и има даден апарат.Не съм виждала договора още, тъй-като майка ми живее на друго място, но ще се опитам още утре да го видя и да се свържа с потребителските организации.Ще послушам съвета Ви да отида в офиса на Мтел и да попълня нужните документи!
    Всичко добро и лека вечер!

    ОтговорИзтриване
  9. ЗА ГОЛЯМО СЪЖАЛЕНИЕ И АЗ ПОПАДАМ В КАТЕГОРИЯТА НА ИЗЛЪГАНИТЕ. В края на 2011 год. отидох да платя сметката на сина ми и там ми казаха , че имам право на бонус нов апарат с включени 50 мин. безплатни разговори,че е добре да го взема като таксата била включена в сметката ,а ако го откажа ще ги загубя 50 мин. безплатни разговори. Така аз се излъгах и сега плащам сметки за такса, но в действителност не го използвам, устройството дори не съм го отваряла от кутията. Поисках да прекратят договора , но ми казаха , че неможе защото е за 2 години. Много ще Ви бъда благодарна , ако може да ме посъветвате как да приключа тази сага.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Съжалявам за ситуацията, в която сте, но не съм човекът, който може да Ви помогне.

      С публикацията си исках да обърна внимание на правото да се откажем от договора си, ако той е автоматично подновен. Новият закон също дава възможност за 7-дневен период на размисъл, ако потребителят не е получил крайно устройство.

      Вашият случай обаче е различен -- взели сте нов апарат преди няколко месеца и Вие лично сте подписала договор за 2 години. Остават Ви 3 варианта:

      1) да заплатите оставащите месеци до срока на договора като неустойка и да го прекратите;
      2) да предоговорите условията си в договора с по-изгодни за Вас, като преподпишете договора си отново за 2 години;
      3) да се обърнете към някоя от тези институции.

      Изтриване
  10. Г-н Герогиев, може ли да ми дадете примар как трябва да изглежда уведомление/заявление/ - то за прекратяване на договор с Мтел. Мтел имат едно бланкетно, но предпочитам да го напиша сам. Нужно ли е да изизсквам копие и какво представлява това нещо - просто ми го приснимат или какво по-точно. Искам така да си изпипам работата, че да не могат да ми бягат. Онзи ден като питах може ли да се спре договора - не може, после викат имаме хубави програми и чак накрая казаха може като има казах че ще искам заявление да пускам. Какво стана след това - викат няма проблем отивай направо в новия оператор той ше ти пусне заявление, викам си много лесно стана ура. Обаче днес като ми се обадиха от новия оператор ми казбат че щяло да се наложи да погасявам някакви задължения - такси до края на дог. без ДДС. Викам си няма да е тая ше пускам заявление. Та така какво бихте ме посъветвали и за преноса на номера

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Доколкото знам, когато заявите в офис на "Мобилтел" желанието си да прекратите договор, те ще Ви дадат да попълните стандартна бланка. След това служителят ще пренесе данните от бланката в електронната им система. Това би трябвало да е достатъчно.

      Някои хора обаче предупреждават да се чете ситния шрифт в тази бланка за допълнителни условия, да се поиска копие на попълнената бланка с входящ номер или поне име на служител и печат на "Мобилтел", да се обадите 2 седмици след това на *88 и да заявите отново желанието си за прекратяване на договора, като потвърдите това с клиентска парола.

      Лично аз смятам, че трябва да се подготвите за търговски трикове за задържане: неработеща система в момента, невъзможност за даване на входящ номер, липса на управител, повторно явяване в същия офис след няколко дни, по-изгодни и специални оферти.

      Останете спокоен, настойчив и поискайте копие на попълнения от Вас формуляр, където да е ясно, че същият се счита за едномесечно предизвестие.

      Това е примерен текст на заявлението.

      Алтернативен вариант е да поискате да преминете към предплатен тарифен план "Прима Класик". Вижте тук.

      Пишете после тук за резултата. Ще помогнете и на други хора. Успех!

      Изтриване
    2. Дали бихте могли да ми помотнете в тълкуването на следния текст от ЗЕС :
      "Чл. 229а. (Нов - ДВ, бр. 105 от 2011 г., в сила от 29.12.2011 г.) (1) Срочен договор може да бъде продължен само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие след изтичане срока на договора той се преобразува в безсрочен при същите условия. Абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това."
      или по-конкретно - в договора подписан м/у фирма и МТел изрично е упоменато, че след изтичане на 24 месечния период на договора, същият се подновява за 1/една/ година при същите условия освен ако един месец преди изтичане на 24месечния срок не бъде отправено писмено предизвестие за прекратяване на договора, тази точка в договора счита ли се за"изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване"?
      2010г. е подрписан въпросния договор.
      Това означва ли, че след изтичането на 2годишния договор абонатът ще е длъжен да работи с МТел още година без да може да прекрати предсрочно?
      Предварително благодаря за отговора

      Изтриване
    3. Въпросът Ви е уместен. Бих Ви посъветвал да пуснете тема във форума на Lex.bg, "Правен свят" или да се обадите на телефон 02-94-92-418 (потребителска линия на Комисията за регулиране на съобщенията).

      Принципно този нов член 229а от ЗЕС спира практиката договорите с мобилните оператори да бъдат удължавани автоматично. Ясно е посочено, че при липса на писмено съгласие за продължаване, тези договори се преобразуват в безсрочни и могат да бъдат прекратени с едномесечно предизвестие.

      Във Вашия случай договорът Ви ще се преобразува в безсрочен при изтичане на първоначалния срок. Условието, че ще бъде подновен за една година, с поправките в ЗЕС става невалидно. Все пак се консултирайте с юристи. Успех!

      Изтриване
    4. Под "поправките в ЗЕС" имам предвид чл. 229а, ал. 2: "Нищожни са всички уговорки, които противоречат на ал. 1."

      Изтриване
  11. Аз пък съм в следната ситуация с М-тел:
    Договорът ми с тях изтичаше на 09.04.2012г.,като аз подадох уведомление да прекратяване още на 26.01.2012г. и ми беше обяснено, че трабва да отида след 1 месец, за да потвърдя отказа си и ще бъде прекратен договора. Такааа, обече аз отивам точно след един месец и започват да ми обясняват, че все още не мога да прекратя договора и трябва да изчакам датата на неговото изтичане или 2-3 дни преди нея. Отивам аз тогава, но една госпожица започва да ме омайва, че имам за използване още много безплатни минути, да си ги изговоря и да се обадя на *88, за да бъде спряна картата. За съжаление аз й се вързах, а такава услуга с*88 вече е нямало. Както и да е, отивам за четвърти път на място, но този път ми обясниха, как съм си пропуснала датата за прекратяване и трябва да изчакам 9-то число на м.май.Отивам вчера за пети път и ми казват: ама тука сега по новите общи у-вия ще чакате още един месец, като само подписах заявление за прекратяване и ще ми начислят още една месечна такса. Това според вас нормално ли е???????????????????????

    ОтговорИзтриване
  12. Имам договор за мобилен интернет към Глобул, който е сключен на 16 май миналата година и изтича сега.
    Отидох до офис на Глобул през март и поисках да подам предизвестие за прекратяване, като си мислех, че ще дължа само оставащите две такси, като неустойка. Служителката обаче ми каза, че ще дължа и 200 лева допълнителна неустойка за устройството. Обясни ми, че трябвало да прекратя договора на датата, на която изтича.
    Сега разбирам, че е трябвало да направя предизвестие един месец преди изтичането на договора и сега той явно е подновен до юни.
    Имам и договор за телефонни услуги, сключен през отомври 2010-та и изтичащ на октомври тази година.
    Доколкото разбирам, за да го прекратя трябва да подам предизвестие през септември. Но тъй като тази процедура изобщо не се третира в общите условия на Глобул, не мога да разбера нужно ли е да потвърждавам предизвестията? При Мтел изискват преди да изтече договорът да върнеш устройството, което си получил за мобилен интернет.

    ОтговорИзтриване
  13. Нямам информация за точната процедура при "Глобул", но, принципно, потвърждаването на предизвестие е тактика, целяща да Ви задържат.

    Когато си пуснете предизвестието (може и 2 месеца по-рано), задължително поискайте входящ номер или друго доказателство за регистрация с дата. При плащането на предпоследната си фактура, се обадете на оператор и потвърдете отново за намерението си.

    ОтговорИзтриване
  14. Здравейте! Искам да ви попитам и ще се чувствам безкрайно щастлива , ако може да ми отговорите.
    Имам договор за цифрова телевизия с Вива ком.
    Предстои ми заминаване в Англия и няма да бъдем тук . Искам да спра услугата, защото трябва да плащам месечни такси и да им пълня сметките, а няма да има никой в апартамента. вчера бях да си платя сметките, защото на всичкото отгоре и закъснявам със сметките. Непрекъснато ме тормозят с плащане на неустойки, а на всичкото отгоре и от агенция "Матракс" нон-стоп ми звънят/вече без избор на час и време/,
    Договорът ми изтича през февруари 2013.
    Все пак право и да отида при съпругът ми и децата си, а не да стоя като каторжник тук, само за да им използвам услугата до изтичане на договора.
    Благодаря ви предварително.
    Поздрави! Ели

    ОтговорИзтриване
  15. Здравейте, моля ако някой има аналогичен проблем на моя да ми каже как се действа в такъв случай. Проблема абонат съм на глобул февруари месец плащам такса за последен път, март, април не съм плащала. Май месец плащам цялата сума по предходните сметки - не пускат телефона и се обаждам да чуя какъв е проблема -прекратяване на договора и дължа неустойки 300 лв за това при положение че аз нито съм искала да го прекратя нито съм подавала някъква молба.Не са ли длъжни поне да ме предупредят че ще бъде прекратен.

    ОтговорИзтриване
  16. Здравейте, през месец февруари преподписах договор към Globul с различен абонаментен план. Неудовлетворен съм от услугите им и искам да се откажа от тях. Мога ли да се откажа от тях с едномесечно предизвестие без да заплащам такси и неустойки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Публикацията ми се отнася към прекратяването на автоматично подновени договори и промяна в закона, която спира тази практика.

      Във Вашия случай (лично сте подписали нов договор) тази промяна не Ви касае и ако решите да прекратите договора си предсрочно (преди февруари 2013), ще дължите неустойка на "Глобул" в размер на оставащите Ви месечни такси.

      Друг вариант (може би сте го изчерпили вече) е да промените тарифния си план с по-изгоден за Вас. Съжалявам, че не мога да съм от полза.

      Изтриване
    2. здравеите имам проблем таи като имах договор за една година кам Глобул които ми изти4а на 11.12.2011 те нито ме предупреждават да доида да си го подновя нито нищо ми го подновчват мисля че на 16.01.2012 и го прекратяват. Слагат ми неустоика 200 лв. и в момента искат да ме садят. Вапросат ми е следният имат ли право да ми го подновят договора и какво мога аз да направя моля ви даите ми някакав савет благодаря предварително.

      Изтриване
  17. Здравейте,
    договора ми към глобул изтече на 20.12.2011 и беше автоматично подновен без мое изрично съгласие, за още една година при същите условия. Преди седмица подадох заявление към виваком за прехвърляне на номер и отговора от глобул беше - 100лв. неустойки за остатъка от договора. Та въпроса е, какво правим сега? Жалби, КРС, съд?

    ОтговорИзтриване
  18. Уважаеми"колеги" и съмишленици. Чета коментарите и четейки направо изумявам до кога ще търпим това в България.Уважаеми г-н Калин Георгиев,толкова ли няма институция в РОДИНАТА които да сезира обикновения човечец и те да свършат тая работа.Дали в Европата към която гледаме и сме тръгнали/за Америка да не говоря/хората ще си следят договори,ще ходят по 100 пъти с молби за прекратявания,ще цитират членове и...въобще ще се занимават с нещо КОЕТО НЕ БИ СЛЕДВАЛО ДА ИМ Е РАБОТА.Просто някой от всичките хрантутници на държавата които ние/работещите/храним да осъзнае,не...по-точно да му се набие в главата,че той е в услуга на мен а не аз на него.
    Тогава ще сме нормална държава а не....някоя от третия свят.
    Аз лично съм за всякакви инициативи подкрепящи нормалното живеене в родината МИ.
    За да не съм чак толкова анонимен ето и мейла ми :kakulyarka@hotmail.com
    с поздрави към всички,
    Николай

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ники, ще те разочаровам. Бил съм в няколко държави в старата Европа, и там хората имат същите, че и по-големи ядове с мобилните оператори и други сървис провайдери. Имат подобни на този форуми, където споделят опита си. За съжаление човек стига до тази информация след като е направил фаталната грешка, не преди това. А в Щатите работата е друга, там нямат "годишни" договори, там всичко е предплатено, на безсрочен (месечен) договор и можеш да си спреш достъпа или да се прехвърлиш към друг оператор във всеки момент. Лошото там е, че таксуват както изходящите, така и входящите разговори.
      Но, както и да е, всичко това не трябва да влияе на нашата борба срещу тези мошеници в България!
      Успех на всички!

      Изтриване
  19. Здравейте,
    Имам проблем с прекратяване на изтекъл договор.Договорът ми изтече с Мтел през ноември
    2011г.Нарочно отидох през септември и подадох молба,че поради изтичане искам да бъде прекратен договора.Не ми дадоха входящ номер,въпреки разправиите със служителката.През месец март ми съобщиха,че имам задължения към така закрития от мен в срок номер.Не съм се била обадила на оператора
    от *88 за потвърждаване на спирането.Такова изискване в договора няма.Две седмици загубих в безсмислени разговори и най-накрая обещаха да закрият номера,ако платя вноските за трите месеца.Сега отново получавам известие за неплатени нови 3 месечни такси.Това е един омагьосан кръг.Отидох до офиса и подадох жалба,този път с входящ номер.
    Как да приключа всичко това?И как да премина към друг оператор ,защото имам още един действащ номер към Мтел.Договорът му изтича през април 2013 г.Предварително благодаря!

    ОтговорИзтриване
  20. Здравейте,
    Моят казус е следния:
    През месец февруари получих телефонно обаждане от сътрудник на ВИВАКОМ с предложение за подновяване на договора който изтичаше след 3 месеца. При разговора обясних, че съм съгласна да прочета за какво става въпрос, но без да съм видяла какъвто и да е документ или описание на предлаганата услуга не бих приела нови условия. Още повече, че магазини и центрове на оператора има "под път и над път" и бих могла да се информирам самостоятелно. Исках да съм учтива с момчето от другата страна на линията, това беше причината да се съглася да "прочета".
    3 седмици по-късно получих обаждане от куриер, тъй като не бях у дома, а достъпа до етажа ни е с чипове, казах на куриера да остави пратката при съседи. По-късно се прибрах и се оказа, че съм получила апарат- само апарат без какъвто и да било документ. Спомних си разговора в които момчето обясняваше, че можело да получа и някакъв апарат при новите условия. Тъй като не получих никакъв договор или писмо, а и нямах възможност да се занимавам с това-по отношение на време, оставих апарата непокътнат, тъй като нямах и нужда от него.
    10 дни по-късно получих сметка в която бяха променени условията по договора считано от дата 17 март. Веднага звъннах на операторите от съответния оператори и обясних ситуацията-цялостно (включително и това че не съм получила никакви документи а само апарат), те ми казаха, че мога да върна апарата, дадоха ми адрес. Направих го и то директно чрез куриерската фирма от която бях го получила.
    В началото на следващия месец проверих сметката си и се оказа, че все още не са възстановени предходните условия по договора ми. Звъннах на операторите, посъветваха ме да пиша "оплакване" - така и направих. От този момент до сега си размених около 20 мейла със служителите от отдел Жалби с един и същи отговор - че са проверили ситуацията и сделката от разстояние е извършена коректно.
    При всички обяснения от моя страна получавам един и същ отговор - че новият, 2 годишен договор е активен до началото на 2014 г.
    Не съм съгласна с това своеволие от страна на служителите на ВИВАКОМ, не съм съгласна и да плащам за услуги с които не съм се съгласявала по никакъв начин и не съм съгласна да бъда ощетената страна.
    Как да постъпя?

    ОтговорИзтриване
  21. здравейте поднових си договора кьм м-тел на 21.06.2012 с 200 безплатни минути кьм 3 номера от м-тел ми бяха обьркали единия номер и след време като си проверих сметката ми се оказа че сметками е голяма и отново след разговор с оператор ми се обесни че имам 100 минути а не 200
    как мога да постъпя

    ОтговорИзтриване
  22. Обръщам се към вас за съвет!М-тел ми спря сим карта,която няма неплатени фактури и договора й изтича на 21.07.12г.,заради 2 други сим карти,чийто задължения не можах да платя наведнъж,защото излезнаха по 5 фактури в рамките на дни.За да не се натрупват нови задължения срях двете карти и внасях периодично суми да погасявам задължениятаси.Вместо задълженията да намаляват те се увеличили,защото са начилени неустойки за 1год.Въпросът ми е може ли да се поднови договор на сим карта,която няма достъп до мрежата?Ще ви бъда благодарна за съвет какво да правя?

    ОтговорИзтриване
  23. Ето и моята история... Преди месец реших да направя подарък на детето - новия ми
    Sony Ericsson Xperia ray премина в негови ръце. Понеже зная от къде може да дойде проблема в сметката реших да пусна на картата на детето най-малкия, но неограничен интернет. Попитах продавача и за 3G картите, онзи състави договора, но беше плеснал интернета на друга карта. Обърнах му внимание и онзи базика нещо по компютъра и каза че е оправено. На следващия ден отидох да взема 3G картата и пак попитах - на кой номер е пуснат интернета. Онзи прочете правилно номера на детето и каза -"Нали ако има грешка аз ще съм виновен". Днес минах през Globul/Грабел за моя телефон и се позаинтересувах от сметките. На сметката на детето имаше 600 лева. Още не е излязла разпечатката, но ми е ясно че идва от интернета. Дайте съвет! Разполагам със онзи договор с интернета на другата карта.

    ОтговорИзтриване
  24. Здравейте,
    Преди 2 месеца отидох в Глобул да си платя сметката за телефона и от там се започна едно зарибяване за отстъпки и разни промоции.Аз имам на мое име два моб. номера и един домашен. Обясниха ми че ако добавя към фактурата си интернет-бисквитката която е на мес. такса 5,90 ще ми направят отстъпка в р/р на 20% от стойността на фактурата, която всеки месец над 100,00 лв. тъй като единия моб. телефон го ползва една позната и през 2011г го взехме с един телефон на изплащане с договор за 2 години, което озн. че нейния договор изтича през 2013г заедно с дом. телефон.Аз тогава подписах нов договор за интернета и на моя си номер, но след един месец разбрах че в Глобул автоматично са удължили срока на договора с една година до 2014г и на другия номер който е на моята позната, а уговорката с персонала там беше че няма да правят нищо на този номер тъй като не го ползвам и плащам аз.
    Какво мога да направя сега за да ми върнат стария срок на техния договор до 2013г, тъй като тяхната такса е 50лв и сед като изтече техния договор до 2013г тя няма да го плаща.

    ОтговорИзтриване
  25. Zdraveite, az ne moga da spodelq opit tui kato do sega ne sum imala problemi s mobilnite operatori.Imam samo edin vupros i ako nqkoi moje da mi dade otgovor 6te sum mnogo blAgodarna.Imam edna karta koqto e s dvygodi6en dogovor, koito ne e iztekul.Iskam da q prekratq.Problema e, 4e kum neq imam prika4en lizing.Ot mtel mi otgovoriha, 4e trqbva da platq neystoika i vsiki vnoski po lizinga, ne mojeli da mi go prehvurlqt kum drygata karta(koqto su6to e na mtel).Kakvo 6te me posuvetvate?Kak da postupq?

    ОтговорИзтриване
  26. Здравейте,
    Имам следния казус - вчера отиваме да плащаме сметка към Мтел в магазин на Хенди. Питаха ни дали ползваме мобилен интернет и ни обясниха, че без допълнителна такса ще ни дадат една флаш-ка, с която ще имаме постояннен интернет на телефона. Понеже беше края на работния ден, момчето не ни даде възможност да прочетем договора с думите "всичко е наред,само трябва да се подпишете за флаш-ката" - признавам грешката си е наша. При прибирането вкъщи установихме че тази "екстра" ще струва 6 лв на месец за срок от 2 години. Въпроса ми е има ли законов срок за прекратяване на договора,въобще възможно ли е това без да се плаща неустойката от 120 лв??
    Благодаря Ви предварително.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. В Закона за електронните съобщения са предвидили срок от 7 дни за размисъл. Във Вашия случай сте получили и устройство, което Ви отнема тази възможност. Свържете с тези организации.

      Изтриване
    2. Благодаря много за съвета :)

      Изтриване
  27. кратко казано- няма нови закони в полза и защитавайки потребителите ! Няма и кой да ги защити отново срещу своеволията на операторите . За пореден път държавата отсъства.... За пореден път нямаме права като клиенти . Както чета и разбирам , пак ще им плащаме безропотно !

    ОтговорИзтриване
  28. Здавейте,аз имам две сим карти на мое име и един телефон на изплащане.От 8 години съм абонат на Виваком,ама чак такова нещо не бях виждала.Само за период от 4 дни (не знам кога точно е станало)единия телефон е навъртял сметка от 320лв и заедно с фактурата от предния месец и тази от следващия,задълженията ми ще станат около 430 лв.Подадох жалба във Виваком,на която ми отговориха,че всичко е отчетено КОРЕКТНО! Ако някой се е справил с подобен проблем моля да пише.Благодаря предварително.

    ОтговорИзтриване
  29. ето и имейл,който има желание да ми пише petq_xaxo@mail.bg.Ако не постигна никакъв успех и с жалбата до комисията за защита на потребителя мисля да се свържа и с Господари на ефира.

    ОтговорИзтриване
  30. Искам да попитам при положение,че имам сключен договор за конкретна сума и ми пристига сметка многократно надвишаваща тази сума защото са добавени услуги без да ни уведомят и без наше съгласие има ли начин да се откажем от тази услуга преди изтичане на първоначчалния договор?

    ОтговорИзтриване
  31. Здравейте,на 23.09.2009г. сключих договор с "Космо България Мобил" ЕАД за предоставяне на мобилни услуги, за период от две години. В първия работен ден, след изтичане срока на договора, на 26.09.2011г. посетих център за клиенти на "Германос Телеком България” ЕАД за да заплатя задълженията си и да прекратя предоставената мобилна услуга, която не ползвах вече от няколко месеца. С голяма изненада разбрах, че договорът е подновен автоматично от електронната система в 6:00 часа на 24.09.2011г.(събота), без да бъда уведомен за това. Веднага, в центъра за клиенти подадох жалба, в която исках прекратяване на договора и спиране предоставянето на мобилна услуга. Не получих отговор на жалбата, вместо това година по-късно получих заплашително писмо от СГ-ГРУП за неизплатени задължения към "Космо България Мобил" ЕАД.
    В жалбата, която съм изпратил до "Космо България Мобил" ЕАД, съм заявил желание за прекратяване на договора и от този момент не съм ползвал мобилната услуга. Липсата на отговор на моята жалба ме лиши от възможността да се запозная със становището на ГЛОБУЛ, което от своя страна доведе до възникване на сегашния проблем.
    Моля за съвет как да постъпя !

    ОтговорИзтриване
  32. Моят договор изтича на 07.02.2013 год. Мисълта ми е трябва ли до тази дата да отида да го прекратя или може и след нея,защото искам да си взема направо нов телефон и нова карта ?

    ОтговорИзтриване
  33. Здравейте,искам да получа информация във връзка със сключен от мен договор с м тел.Всъшност плащам за услуга която не потребявам, става дума за мобилен интернет който е на стойност 15лв и е за срок от две години и вече една година така.Проблема е че в селото в което живея няма добро покритие и напрактика няма почти никакъв интернет.Подадох жалба но уви без успех.Отговора им е че може да се спре само срещу неустойка,а аз не съм съгласен,защото напрактика бях подведен от техен служител.
















    ОтговорИзтриване
  34. Здравейте!
    Имам следния казус: Закупих телефон на лизинг за подарък на сина ми, като оператора в Глобул ме посъветва, че това е най-доброто. Но.......се оказа съвсем друго. Телефона е с голяма памет, разделена на две и всяко обновяване, което се получава се трупа в паметта, която за един месец се напълни и телефона е толкова бавен, че просто смисъла да го имаш е почти никакъв. Отидох в Глобул и обясних за този проблем, а те ми отговориха, че нищо не могат да ми кажат, не разбирали и да съм потърсила информация във форумите. Според Вас такъв ли отговор трябваше да получа и много ми е интересно как предлагат и те зарибяват да закупиш скъп телефонен апарат, а после нямат никаква информация за нищо. А сега ако искам да върна апарата дали ще може, тарифния план нямам претенции към него, макар че в началото при безплатен и неограничен интернет ме таксуваха както си искат, но така или иначе не можаха да ми вземат парите и си отстоявах правата.

    ОтговорИзтриване
  35. на 26 Януари 2011 г.подписвам договор с Глобул за 2 години.В същият договор пише,че след изтичане на двугодишния период договора АВТОМАТИЧНО се подновява също за 24 месеца.Аз през месец Януари 2013 г.не съм дала писменно съгласие за подновяване на договора,но познайте той е преподписан автоматично.Сега умиране има - отърване неот тия мошенници.Моля Ви кажете ми какво да направя за да прекратя този договор.Благодаря предварително.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте. Какво бих направил аз:

      Първо си пуснете една жалба до "КОСМО БЪЛГАРИЯ МОБАЙЛ ЕАД" за неправомерно удължаване срока на договора за нови 24 месеца в разрез с разпоредбата на чл. 229а от ЗЕС. Изискайте в жалбата си потвърждение, че договорът Ви (цитирайте номера му) става безсрочен след 26 януари 2013. Впишете пощенския си адрес за кореспонденция. Поискайте входящ номер на жалбата си, срок за отговор по нея и името и телефона на служителя, който я приема в магазина. Обадете се след 2 дни на 123, за да Ви потвърдят, че жалбата е получена и заведена. Ако не е, безпокойте служителя в магазина, който Ви я приел. Целта е да се документира грешката на "Глобул".

      Изчакайте отговора по жалбата си и едва тогава подайте предизвестие за прекратяване на договора. В противен случай, по технически причини рискувате да Ви прехвърлят към агенция за събиране на задължения и да трябва да се завеждат дела, за да установите грешката на оператора.

      Изтриване
  36. Здравейте!
    Ползвам телефон с абонаментен план на Мтел от 2009г., но не е на мое име договора. Мога ли да прекратя договора без титуляра или трябва да използвам трикове за изгубена карта и т.н?
    П.П:До сега няма пропуснато плащане. Благодаря предварително!

    ОтговорИзтриване
  37. здравейте имам сключен договор с глобул за 2 години от които са минали вече 1 имам и лизинг в срока на договора ако искам да го прекратя пред срочно какви ли ще са условията

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Plashtash mese4nata taksa za edna godina I ostavashtite vnoski po lizinga

      Изтриване
  38. При мен имаше следния случай:

    септември 2011 заминавам извън българия и спирам да плащам сметките по договора си (който е подписан 2006 и от тогава се преподписва автоматично)
    разбира се след месец ми спират телефона поради неплатени сметки и аз забравям за него, но една година по-късно (ноември 2012) получавам известие да платя 180 лв неустойки. Приятел в българия ги плаща от мое име и забравям за случая, до вчера. Вчера ми звънят че отново имам да плащам около 200лв иначе частни съдия изпълнители и т.н.
    И това при положение че през последните 2 години не съм ползвал услугите им И телефонният ми номер вече се е даден на друг абонат, т.е. дори нямам регистрирани СИМ карти при тях.

    ОтговорИзтриване
  39. Здравейте!
    Преди година сключих 2 годишен договор с Мтел за услуга офис пакет - тел и интернет. Преди месец се наложи да сменя адреса на офиса. На новия адрес нямаше окабеляване, така че Мтел не можеха да предоставят интернет. Написах молба да бъде прекратен интернет абонамента ми, а междувременно взех нова услуга от тях - мобилен интернет. Отговорът на молбата е или прекратяване с неустойки или да си ползвам нета на друг адрес!!! Някой може ли да даде съвет как да процедирам (освен писане на жалби до Мтел, КЗП, КРС и Активни потребители)?
    Предварително благодаря!

    ОтговорИзтриване
  40. Търсите ли за заем? Или са ви отказали заем от банка или финансова институция за една или повече причини? Имате точното място за вашия кредит решения точно тук! Scotiabank заем Investment дават заеми на фирми и физически лица на по-ниска и достъпна лихвен процент от 2%. Моля, свържете се с нас по електронна поща днес в scotiabankloans@gmail.com

    ОтговорИзтриване
  41. Здравейте.Днес подписах договор с вивател за предлагана от тях услуга ,но се оказва ,че немога да използвам пълноценно мобилният интернет поради това,че 3g мрежата не се поддържа от телефона ми/т.е. не поддържа 900херца,а само 2100 за 3g/.Тази промяна на честотите са я направили преди няколко години,но за това не ми беше уточнено от лицето при подписване на договора!Та въпроса ми е,мога ли да прекратя договора поради тази причина в седем дневния срок?

    ОтговорИзтриване
  42. Анонимен2.02.2014 г., 3:27:00

    Здравейте! Август 2013 подписах 2 годишен договор за дом телефон с Гловул. Не живеем в Бг и те знаеха, че е за възрастем човек, но ме натиснаха да подпиша договора аз- на мое име, а не на свекърва ми. За съжаление тя почина и тъй като никой няма да го ползва бих искала да ви попитам :може ли да се прекрати договора по-рано и какви са условията. Минали са само 5-6 месеца от 24 месечния договор. Благодаря предварително. И само да допълня, че тук(САЩ) няма тези измами от страна на операторите, защото е установено със закон правото на потребителя. Имам 2 седмици за размисъл и мога да прекратя договора и върна апарата без никакъв проблем. Всеки оператор има определен сума която дължиш( ок.$250 -$300, но не съм сигурна!) И не може да се случат тези абсурди, за които четох по-нагоре. Надчвам се и в Бг да се приемат закони защитаваши потребителя, а не само големите корпорации.

    ОтговорИзтриване
  43. Всичките им измислени правила, не са, защото АЗ когато работех за глобул съм правила всичко възможно клиента да е доволен! Няма нищо такова "Не може до изтичане и тем подобни" Аз имам сторниране, приспадане от такси , връщане на пари на клиенти, които усещат че операторите мамят, или са отишли при консултанти, които трябва да ги гръмнеш!!! Само лъжат хората, защото и аз им паднах в капана!!! Ще им разкатая фамилията!

    ОтговорИзтриване
  44. След толкова години и аз сглупих.Бях на 6-7 бири и успяха да ме омотат. Вчера сключих договор за тел. и инт. с Виваком а имам още година на друг оператор. Ще дойдат другата седмица да ме свържат. Знам за въпросните 7 дни в които мога да се откажа, но име нещо неясно около тази възможност за отказване. Какво значи изрично и писмено да спомена че искам договора да влезе в сила. Сега виждам че на една от страниците в договора има напечатано че абонатът искал договорът да влезе в сила незабавно. Подписът ми в края на договора води ли се изрично мое съгласие или не. На въпросната страница с този ред не съм се подписвал, нито срещу това че имам желание договорът да влезе в сила.Подписал съм се само на последната страница на договорът.Договорът правилно ли е съставен при положение че може би трябва да ме питат за това дали искам договорът да настъпи незабавно и тогава да го включат в този договор това условие.

    ОтговорИзтриване
  45. ЗДРАВЕЙТЕ,искам и аз да споделя нашият проблем .Баща ми е възрастен човек,ходил в града по лекари и влиза в някакъв магазин за телефони за да попита защо от време на време телефонът му проявява проблем.След,като му оправили проблема,той си е платил за услугата 11лева.После му поискали личната карта и го накарали да подпише даденият му формуляр.И той горкият възрастен човек си помислил,че е за парите,които е дал.Сега след една година идва писмо от този оператор ,че той доброволно е направил договор за 1 година с тях и не си е плащал месечните такси и че дължи на оператора 250 лв.Държа да подчертая ,че той винаги е бил на Ваучер.Вече сме сменили картата ,но какво да правим оттук нататък,за да не се усложнят нещата повече.БЛАГОДАРЯ ВИ ПРЕДВАРИТЕЛНО.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. В сайта на оператора има пощенски контакти. Без претенции за професионална или юридическа компетентност, на Ваше място бих изпратил писмо с копие на съобщението, което сте получили и бих поискал споразумение за прекратяване на договора без неустойки.

      Важно е да поискате / предоставите справка дали изобщо са ползвани новопридобитите услуги (услуги по договор) като аргумент, че баща Ви е бил заблуден от техен служител и не е използвал новия си номер.

      Бях безкрайно изненадан, че в "Теленор" обръщат внимание на подобни писма. Опитайте и Вие! Ако имате нужда от друго съдействие, може да се обърнете към асоциация "Активни потребители", Комисията за защита на потребителите или Комисията за регулиране на съобщенията.

      Изтриване